Zorgverkenner

Omschrijving

Als je met zorg te maken krijgt komt er veel op je af. Bij welke zorgverleners kan ik terecht? Hoe snel ben ik aan de beurt en kan dat misschien sneller? Welke kosten kan ik verwachten? Je wilt weten waar je aan toe bent. Daarom is er nu de Zorgverkenner.

Doel

Uit onderzoek van Zilveren Kruis blijkt dat veel mensen het gevoel hebben nauwelijks invloed te hebben op de keuzes voor een zorgverlener. En hoewel veel mensen wel weten dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, zoals wachttijd en zelfs kwaliteit, kiezen de meeste patiënten er niet voor om naar een andere zorgverlener te gaan. 20% weet niet eens dat er verschillen zijn tussen zorgverleners. Een zorgtraject gaat dus gepaard met een boel vragen en onwetendheid.

Zilveren Kruis staat mensen bij met raad en daad. Daarom hebben we samen met Zilveren Kruis een digitale dienst ontwikkeld die inzicht geeft in jouw zorgtraject zodat jij de keuze kunt maken die het beste bij jouw past. De ambitie van Zilveren Kruis was om informatie over ruim 600 aandoeningen en behandelingen voor meer dan 25.000 zorgverleners bij elkaar te brengen en mensen hier op een persoonlijke en overzichtelijke manier doorheen te leiden. Hierin moesten de volgende onderwerpen aan bod komen:
- Informatie over aandoeningen en behandelingen
- Zorgverleners: wachttijd, kwaliteit
- Kosten en vergoedingen
- Voorbereiding van behandeling
- Na de behandeling

De gewenste reactie van de doelgroep was: “Wat fijn dat dit er is en dat Zilveren Kruis mij al deze inzichten geeft. Ik ben positief verrast en voel mij echt geholpen door Zilveren Kruis als ik zorg nodig heb.”

De verwachting van Zilveren Kruis bestond daarnaast uit het ontwikkelen en positief toetsen van een prototype. Ook moest de dienst geschikt zijn om als bewijsvoering te dienen in een campagne en ook bruikbaar zijn op lange termijn.

Resultaat

Onderzoek van Zilveren kruis toont aan dat veel mensen die te maken krijgen met zorg zich afwachtend opstellen in hun zorgtraject. De meeste patiënten weten niet of er alternatieven zijn die beter bij hun persoonlijke situatie passen. Daarom ontwikkelden we de Zorgverkenner. Hiermee krijg je beter inzicht in keuzes, wachttijden en kosten. Via een online tool zie je direct welke keuzes je hebt, of je ergens anders sneller terecht kunt, wat de kwaliteit is van een zorgverlener, wat er precies vergoed wordt en wat je in de meeste gevallen aan eigen risico betaalt. Want als je zorg nodig hebt, dan valt er meer te kiezen dan je denkt.

De Zorgverkenner is ontwikkeld in een nauwe samenwerking tussen Greenberry en Zilveren Kruis. De service is ontwikkeld in een Innovation Sprint en als prototype getest bij klanten en niet-klanten. Bij de ontwikkeling is er een gezamenlijk design en development team opgezet waarin bureau en het interne team van Zilveren Kruis nauw hebben samengewerkt. Na livegang van de MVP is er uitvoerig usability onderzoek gedaan, en wordt de service op dit moment verder verbeterd en uitgebreid.

De service is inmiddels meer dan 100.000 keer gebruikt, door 90.000 unieke bezoekers. De Zorgverkenner levert ook een bijdrage aan call reductie: slechts 2,2% van de bezoekers neemt na gebruik van de service contact op met Zilveren Kruis. Uit onderzoek onder gebruikers blijkt ook dat de Zorgverkenner als zeer nuttig wordt ervaren. Ten opzichte van andere tools scoort de Zorgverkenner 23% hoger.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Credits:
Concept: Greenberry en Zilveren Kruis
Art Direction/Design: Greenberry en Zilveren Kruis
Copy/Content: Greenberry en Zilveren Kruis
Interaction Design: Greenberry en Zilveren Kruis
Technische realisatie: Zilveren Kruis
Account en projectmanagement: Greenberry en Zilveren Kruis
Overig: Fitzroy (campagne)

Overige informatie

Bij veel zorgverzekeraars wordt de informatie die nu in Zorgverkenner staat versnipperd aangeboden op de website. Daardoor weten veel zorgconsumenten de juiste informatie niet of slechts gedeeltelijk te vinden. De Zorgverkenner vertrekt vanuit de Patient Journey en brengt alle belangrijke zaken rondom een zorgtraject bij elkaar op één plek. Voor het tonen van informatie over vergoedingen en zorgverleners maakt de Zorgverkenner gebruik van verschillende API’s en datasets (informatie over ziekenhuizen en wachttijden).

De Zorgverkenner heeft zowel voor klanten als niet-klanten mooie resultaten behaald. Uit merkonderzoek blijkt dat 85% van gemiddeld Nederland (18+) het goed vindt dat Zilveren Kruis de Zorgverkenner heeft ontwikkeld (houding). Meer dan de helft van Nederland (56%) zou de Zorgverkenner gebruiken (gedragsintentie). Bovendien zorgt bekendheid met de Zorgverkenner voor een uplift van maar liefst 11% in merkoverweging en een forse stijging op de drivers ‘Weet waar ik aan toe ben als ik zorg nodig heb’, ‘is sympathiek’ en ‘helpt mij als het nodig is’.

De service wordt op dit moment verder doorontwikkeld en zal opnieuw centraal komen te staan in de campagne van Zilveren Kruis. Reacties van gebruikers van de Zorgverkenner:

“Heel informeel en goed om te weten dat ik veel dingen zelf kan regelen en bekijken. Top!!!”
“Ik vond het zeer nuttig om alle mogelijkheden eens rustig door te lezen.”
“Compleet en overzichtelijk.”
“Ik heb heel snel gevonden wat ik zocht!”
“Heel helder en overzichtelijk met handige tips!”
“Snel een zorgaanbieder kunnen vinden plus relevante info.”
“Een duidelijk overzicht van de behandelaar en de kosten.”

Greenberry

Utrecht
Greenberry
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe