YoungOnes - #eigenbaas

Omschrijving

YoungOnes zet de uitzendwereld op zijn kop! Vanuit YoungCapital zijn zij gestart met een compleet nieuwe manier van werken. Waar uitzenders voorheen vooral klussen voor langere termijn boden, kwam YoungOnes met een nieuw concept: “shop” als freelancer je eigen werkdagen. Flexibel, laagdrempelig en super exclusief!

Doel

Het aantal freelancers in Nederland neemt snel toe. Er staan al ruim 1 miljoen ZZP’ers geregistreerd. Reden genoeg voor Pim Graafmans om de tech-startup YoungOnes op te richten. Het idee achter dit concept was om het beste van twee nieuwe werelden met elkaar te verenigen: de gig economy en de platform economy. Oftewel, een platform dat vraag en aanbod van klussen samenbrengt, zonder tussenpersoon.

Met zo’n digitaal platform kan ingespeeld worden op een actuele en ingrijpende verschuiving op de arbeidsmarkt. Werknemers én werkgevers kiezen namelijk steeds vaker voor flexibiliteit in plaats van vastigheid. De traditionele systemen voor talentwerving zijn echter niet met deze verandering meegegroeid; zij richten zich nog steeds op het uitzenden en opbouwen van arbeidsrelaties voor langere termijn. YoungOnes wilde daar verandering in brengen! Zij gingen op zoek naar een oplossing voor deze compleet nieuwe manier van werken. Zelfs als dit voor investeerder YoungCapital, uitzender voor langere termijn klussen, zou betekenen dat ze hun eigen markt zouden disrupten. Ze zagen kansen!

Het ontwerpen, ontwikkelen en lanceren van een digitaal platform was een nieuwe uitdaging voor YoungOnes. Met de blauwdruk van Flexbook en een goed idee als uitgangspunt gingen zij op zoek naar een manier om tot een succesvol platform te komen, die de traditionele kijk op werk verandert. Daar ontstond de samenwerking met Freshheads. YoungOnes kwam met de vraag: “Hoe maken we van YoungOnes een succesvol platform, zonder daarbij afhankelijk te blijven van de digitale expertise van Freshheads?”

Resultaat

De on-demand gig community YoungOnes helpt jongeren bij het vinden van de job die bij hen past. Via een online platform kunnen organisaties toffe klussen aanbieden. Jongeren kunnen vervolgens via een mobiele app aangeven dat ze deze klussen graag willen klaren. Zo stellen ze zelf hun droombaan samen. Een succesvol concept van YoungOnes! In maart 2018 ging er een testversie live. Begin 2019 was YoungOnes klaar voor de officiële release. In dat jaar wisten ze direct een groei van 1000% te realiseren ten opzichte van 2018: van 5 ton omzet naar 5,5 miljoen!

Hieruit blijkt dus dat er een grote behoefte is aan flexibiliteit en gemak op de arbeidsmarkt. Veel organisaties en instanties zijn wakker geschud door deze verandering. Zo zoekt de regering naar een manier waarop ze om kunnen gaan met een arbeidsmarkt die zich richt op freelancers. Want als je flexibel aan allerlei korte klussen kunt werken, hoe zit dat dan bijvoorbeeld met de bedrijfsaansprakelijkheid? De veranderingen in de arbeidsmarkt lopen voor op de regelgeving vanuit de politiek.

Young-Ones is hét go-to platform in Europa voor on-demand werken en on-demand inhuren. De mobiele app en de bijbehorende webomgeving dekken het hele proces: van registratie tot onboarding, en van klussen plaatsen, zoeken en matchen tot het uitbetalen ervan. Met de app kunnen jongeren op een leuke en makkelijke manier eigen baas zijn. Zij dragen hun gig-carrière gewoon in hun broekzak! Ook voor organisaties is YoungOnes waardevol: het biedt hen toegang tot een netwerk van jonge en ondernemende jongeren.

Overige informatie

Samen met Freshheads realiseerde YoungOnes een snel werkend prototype van het platform voor opdrachtgevers en de mobiele app voor opdrachtnemers. Deze prototypes werden direct bij de doelgroepen getest, zodat het platform in korte iteraties verder kon worden ontwikkeld. De gigantische impact van YoungOnes werd al snel bewezen. Er rolde meteen succesvolle gig-matches uit. Het idee was gevalideerd en de product-market fit bewezen!

YoungOnes en Freshheads gingen verder, met focus op de kern: de gebruikers. Vanuit de behoeften van opdrachtgevers en opdrachtnemers en vanuit de ambitie van YoungOnes werden de productdefinitie en de roadmap opgesteld. Ondertussen gingen developers verder met het toekomstbestendig maken van de technologische basis van het platform. Zo heeft het prototype steeds meer body gekregen. Ondertussen staan er al meer dan 100.000 freelancers ingeschreven.

Freshheads

Tilburg
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe