Werken en Leren-website Spaarne Gasthuis

Omschrijving

Om personeel te werven én te behouden in een steeds krappere arbeidsmarkt, maakten we voor het Spaarne Gasthuis een aantrekkelijke Werken en Leren-website. Door continue optimalisatie hebben we met elkaar een sterke stijging in het aantal sollicitaties en contactmomenten met de doelgroep kunnen realiseren.

Doel

Het Spaarne Gasthuis is een Samenwerkend Topklinisch opleidingsZiekenhuis (STZ-ziekenhuis) dat gelooft in topzorg leveren door samen te werken. Het ziekenhuis wil de beste zijn in wat ze doen en stelt ruimte voor onderzoek en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers daarom voorop. Maar hoe profileer je je als ideale werkgever in een steeds krappere arbeidsmarkt van zorgprofessionals? Hoe overtuig je de bezoekers op de website van de kracht van de opleidingsacademie? En wat als die website ook nog eens verschillende doelgroepen moet aanspreken? Zo’n complexe uitdaging gaan we met de expertise van Hoppinger graag aan.

Samen met het Spaarne Gasthuis gingen we aan de slag om een nieuw platform te maken waarop vacatures, opleidingen en ontwikkelingsmogelijkheden in het ziekenhuis staan. Met deze website overtuigen ze niet alleen hbo-verpleegkundigen van een baan in hun ziekenhuis, maar ook vmbo-stagiairs, zij-instromers en artsen die een opleidingsplaats zoeken. In totaal heeft de website zo’n 10 verschillende doelgroepen. De Werken en Leren-website helpt om zichtbaar te zijn bij de doelgroepen en hen de toegevoegde waarde van de academie te laten ervaren. Om die doelgroepen te leren kennen, interviewden we potentiële gebruikers en deden we een zoekwoordenonderzoek. Door een combinatie van disciplines (copywriting, SEO & UX) in te zetten, creëerden we content die op ieder vlak klopt: goed vindbaar in Google, aansluitend bij de doelgroep én passend bij wat de organisatie wil vertellen.

Resultaat

Voor de techniek kozen we uiteraard een headless-structuur: de voorkant van de website is gemaakt met React, de content wordt beheerd via een WordPress CMS. Om een naadloze journey voor sollicitanten te creëren, is een connectie gemaakt met het recruitmentsysteem Yellow Yard. Vanuit dit Applicant Tracking System volgt HR de sollicitaties op en kunnen kandidaten in hun eigen omgeving de voortgang bijhouden.

Met de Werken en Leren-website weet het Spaarne Gasthuis zowel nieuwe als bestaande werknemers aan zich te binden. Op de website kunnen gebruikers naar vacatures binnen hun vakgebied zoeken, informatie over hun stage of opleiding beter vinden en leren zij wat het Spaarne Gasthuis als werkgever onderscheidt. We monitoren continu de statistieken om te beoordelen hoe goed de website en individuele onderdelen presteren. Op basis van die data blijven we optimaliseren om al die doelgroepen te overtuigen van een baan in het Spaarne Gasthuis.

Door de verbeterde vindbaarheid en rijkere content zagen we in enkele maanden al een stijging van 34% in het aantal bezoekers en kwamen er 27% meer sollicitaties binnen!

“We kunnen beter de communicatie aangaan met onze doelgroepen en zichtbaar maken wat het Spaarne Gasthuis als werkgever te bieden heeft. We merken dat sollicitanten de informatie waar zij naar op zoek zijn beter kunnen vinden. Dat resulteert in meer sollicitaties en contactmomenten. Ook collega's zijn heel enthousiast over het nieuwe platform.”
Barbera Willems, Corporate Recruiter Spaarne Gasthuis

Overige informatie

Highlights:

- Apart platform los van corporate website voor rijkere content en context
- 10 verschillende doelgroepen
- Online campagnes gericht op verschillende specialisten en hun journey
- Frontend in React
- Headless WordPress voor contentbeheer
- Groeiend aantal sollicitaties en contactmomenten: +27% sollicitaties
- Toename van 34% in bezoekers door zoekmachineoptimalisatie (SEO) en online campagnes

Hoppinger

Rotterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe