Website Van Gogh Museum

Omschrijving

De nieuwe website van het Van Gogh Museum combineert Vincents kleurenpallet met krachtige verhalen en slimme features. Een volledig gedigitaliseerde museumcollectie, inzoomen tot op de penseelstreek, zien welke werken in het museum hangen: de nieuwe site weet mensen met het werk en leven van Van Gogh te inspireren.

Doel

Het museum nam in 2014 met Q42 de eerste stap in de digitale vernieuwing. Door de jaren heen werd de volledige collectie online zichtbaar gemaakt en storytelling flink opgepakt. In 2018 ontwikkelde Dept de nieuwe identiteit voor het museum, waarbij de focus werd gelegd op de combinatie van kleur en het werk van Van Gogh.

In 2020 was het tijd voor een ingrijpende vernieuwing van de website. Dept ging aan de slag om een nieuw concept en design te ontwikkelen en Q42 werd verantwoordelijk voor development.

Het doel was helder: een website creëren die nóg beter tegemoetkomt aan de behoeften en wensen van de online bezoekers en een grote stap voorwaarts zet in de digitale toekomst van het museum. Een website van nu die de kern vormt van een digitale Vincent van Gogh-wereld waarin de enorme hoeveelheid content beter doorzoekbaar wordt. Met extra aandacht voor toegankelijkheid, met name voor slechtzienden, en het ontwerpen van nieuwe, interactieve manieren om de verhalen van Van Gogh te vertellen.

Kortom: een digitale ervaring waar Van Gogh trots op zou zijn geweest.

Resultaat

De vernieuwde website is eigenzinnig en minimalistisch. Elke pagina heeft een andere kleur geïnspireerd op Vincents palet, waarbij de kleur past bij het getoonde kunstwerk. Dit in combinatie met subtiele animaties zorgt voor een hogere attentiewaarde bij de gebruiker.

Om het engagement verder te vergroten zijn er nieuwe contentvormen bedacht waarmee krachtige verhalen kunnen worden verteld. Hiervoor is aangehaakt op story-formats die bezoekers van social media kennen. Het nieuwe format stelt editors niet alleen in staat om snel content te maken, inspelend op de actualiteit. De interactieve afbeeldingen, video's en vergelijkers in een snappy lay-out nodigen de gebruiker uit om urenlang door de site te scrollen.

Daarbij kunnen zij ook alle schilderijen, tekeningen en brieven uit de collectie bekijken. Dankzij ultra-resolution storytellingtool Micrio is inzoomen tot op de penseelstreek van de kunstwerken zelfs mogelijk. Zo dichtbij de schilderijen komen, kan alleen online.

De werken in het echt zien, blijft natuurlijk ongeëvenaard. Voor een nog betere aansluiting van online op offline kunnen bezoekers op de website zien welke werken nu op zaal hangen. En met de nieuwe functionaliteit ‘Vincent for Scale’ wordt de ware grootte van een werk getoond aan de hand van een geïllustreerd Van Gogh-figuurtje.

Ook voor kunstprofessionals biedt de nieuwe site verdieping: collectiegegevens zijn uitgebreid met de herkomst plus de tentoonstellingen waar een werk te zien was.

En dankzij de extra focus op toegankelijkheid kunnen blinden en slechtzienden met hun screenreader goed door de site navigeren, en net als iedereen opgaan in de wereld van Vincent van Gogh.

Overige informatie

De nieuwe museumwebsite weet mensen over de hele wereld te inspireren met het werk van één van Nederlands grootste kunstenaars. Met rijke en relevante verhalen brengt de website het universum van Van Gogh tot leven en verleidt het de bezoeker om het museum te bezoeken.

De nieuwe website past goed bij het huidige tijdsbeeld en de positie die het Van Gogh Museum inneemt in het internationale museumlandschap. Het eindresultaat komt voort uit de goede samenwerking tussen internetbureau Q42 (development), digital agency Dept (concept en design), Polteq (software testing) en het eigen interne digitale team van het Van Gogh Museum.

+ Voeg case toe