Unilever Field Sales

Omschrijving

Meer dan 130 vertegenwoordigers van Unilever nemen hun kantoor overal mee naartoe, dankzij een mobiele app op maat van MSML.

Doel

Senior rayonmanagers introduceren nieuwe producten en promoties bij supermarktmanagers in alle windstreken. Zij kozen uit gestandaardiseerde promotie pakketten. Nadat de betreffende producten zijn geleverd, bezoekt een junior rayonmanager de supermarkt en plaatst de promotie in de winkel.

Unilever zocht naar mogelijkheden om het promotieaanbod te personaliseren en de service voor supermarktmanagers verder te verhogen. Onze consultants onderzochten samen met Unilever de processen en adviseerde een app te laten maken.

Resultaat

De app biedt één automatiseringsoplossing voor de hele verkoopcyclus. Van het eerste contact en het bestellen van de promoties, tot de rapportage over de verkoopprestaties. De app verhoogt de merkbeleving en het inzicht voor de supermarktmanager. Door de introductie van de app is het mogelijk geworden om promoties op maat te bieden. Zo geven rayon- en supermarktmanagers samen vorm aan effectieve campagnes.

De app is gekoppeld aan een centrale database. De rayonmanagers worden ondersteund door analisten en managers die alle data volgen en analyseren. Met deze maatwerk webapplicatie hebben zij toegang tot real-time gegevens over orders en verkoopprestaties. Het systeem op basis van het Laravel Framework is gebruiksvriendelijk en intuïtief. Dashboards en rapportages in de software verschaffen de inzichten waarmee alle rayonmanagers verder bouwen aan hun succes.

De app levert een schat aan data. Onze analyse hierop liet onder meer zien dat er flinke variaties waren in de tijd die men plande voor dezelfde werkzaamheden. Datzelfde kon worden gezegd over de reistijden. We ontwikkelden een zelflerende planning die deze variaties tegengaat. Daarnaast worden reisafstanden tussen de supermarkten gewogen om de optimale volgorde te plannen. Het model houdt rekening met de gewenste frequentie waarmee een rayonmanager de winkels bezoekt. Daarnaast clustert de software meerdere werkzaamheden op één locatie, om zo de meest effectieve winkelbezoeken te bereiken.

Het model heeft de tijd die het plannen kost enorm gereduceerd. Het geeft de rayonmanager duidelijke richtlijnen voor reis- en opbouwtijden. Zo kan er meer tijd aan tafel bij de supermarktmanagers worden besteed.

Overige informatie

"De succesvolle implementatie van een aantal vernieuwde werkprocessen en tools hebben ervoor gezorgd dat wij professioneler naar onze interne- en externe klant zijn geworden. Ook hebben we onze organisatie flexibeler en efficiënter weten te maken. Onlangs heeft Unilever een complex vraagstuk bij MSML neergelegd: Zorg ervoor dat onze medewerkers de duizenden in te zetten activiteiten evenrediger verspreiden, en dat de te implementeren tool middels een geautomatiseerd proces voor efficiënte reisroutes van alle 130 medewerkers zorgt. De oplossing die is gekomen gaat ons helpen bij het inzichtelijk maken van de werkdruk, bezettingsgraad en lange termijnplanning."

Tom Bruijnooge - Unilever

+ Voeg case toe