Shell Mobile Motorist App

Omschrijving

Met Shell Motorist App realiseert Shell een nieuw, interactief, direct kanaal voor klanten in 28 landen wereldwijd, met een potentieel bereik van honderden miljoenen autobezitters. 'Motorist' biedt relevante tools voor de automobilist, maakt het sparen van loyaltypunten eenvoudiger, stuurt relevante/persoonlijke aanbiedingen en gaat mobiel betalen vanuit de auto faciliteren.

Doel

Shell wil de band met haar klanten verbeteren door het realiseren van een direct mobiel kanaal met relevante diensten voor automobilisten op het juiste moment en de juiste plaats, in de voor haar belangrijkste markten.

Doelgroepen zijn de miljoenen automobilisten in de 28 topmarkten in Noord- en Zuid Amerika, Europa, Canada, Azië, Midden-Oosten en Afrika en de miljoenen consumenten met een Shell Loyalty Card.

De Shell Motorist App is de spil om de bovengenoemde doelstellingen te realiseren en wordt gezien als het primaire interactiekanaal met Shell klanten in de toekomst. Bovendien realiseert Shell extra traffic en omzet met het platform en vergroot het platform het inzicht in de wensen van automobilisten.

Voor Shell klanten wordt het sparen en inwisselen van hun loyalty punten nog eenvoudiger en ontvangen ze relevante en persoonlijke aanbiedingen. Shell stations zijn eenvoudig te vinden in de app, evenals het laatste nieuws over Shell producten. Bovendien kunnen consumenten feedback geven op de dienstverlening van Shell stations.

In de nabije toekomst worden functionaliteiten toegevoegd zoals mobiel betalen vanuit de auto, een platform om automobilisten te helpen hun auto nog beter te onderhouden en wordt er gewerkt aan relevante telematica toepassingen. Services die belangrijk en relevant zijn voor de eindgebruiker, die hun autorit veiliger en leuker maken en het bezoek aan een tankstation efficiënter.

Resultaat

Om het beste product voor automobilisten te realiseren, is gekozen voor een mobiele app waarin middels de presentatie van ‘cards’ diensten worden aangeboden zoals persoonlijke aanbiedingen, station locator, feedback en news & products. Alle loyalty informatie is eenvoudig te ontsluiten middels de ‘loyalty banner’. De 'cards’ kunnen door consumenten worden gerangschikt in de menubalk middels ‘drag & drop’. Door deze 'card' opzet kan in de toekomst het aantal services eenvoudig worden uitgebreid.

Het platform bestaat uit native iOS en Android apps, verbonden via een mediation layer met 27 back-end systemen. Een CMS is gebouwd om content per land te managen. Bovendien kan Shell door de 'card' structuur, eenvoudig per markt content en functionaliteiten aan- of uitschakelen. Het platform is ook gekoppeld met een wereldwijd CRM-systeem en een (location-based) notificatie-systeem. Een analytics dashboard is gebouwd voor real-time monitoring van de ‘performance’ en gebruik van het platform.

De activatie ratio van de persoonlijke mobiele aanbiedingen is hoog en effectiever dan direct mail en e-mail. Daarnaast zijn er kostenbesparingen ten opzichte van de traditionele marketing kanalen en m.b.t. het verspreiden van fysieke loyalty kaarten.

We zijn trots op het aantal downloads en app gebruikers. Ondanks de hoge complexiteit van de back-end van de app, is de performance van de app zeer goed. Daarnaast hebben de UX-testresultaten bewezen dat de usability van de app zeer goed is.

+ Voeg case toe