Service Innovation Dashboard: Inzicht in innovatie

Omschrijving

Concurreren op kwaliteit en prijs: Voor ondernemers wordt dit een grotere uitdaging. Service en ervaring worden steeds belangrijker. Daarom proberen bedrijven op innovatieve wijze waarde toe te voegen. Het Service Innovation Dashboard helpt hen hierbij.

Doel

Diensteninnovatie kan een belangrijke strategische stap zijn, vooral voor de maakindustrie. Het is daarentegen niet altijd duidelijk hoe men hiermee moet beginnen. In het kader van een Europees programma, hebben de Service Science Factory van Maastricht University, Services Valley en Smart Services Hub, het project MeerWaarde opgezet, gesteund door de Provincie Limburg en LIOF. Het doel? Initiatieven starten die maakbedrijven stimuleren om met diensteninnovatie aan de slag te gaan.

Eén van de initiatieven had als doel om op een laagdrempelige manier inzicht te bieden in de innovatiecapaciteiten van een bedrijf én een eerste advies tot aanpak hiervan te geven. Een digitale tool leek de beste oplossing.

Resultaat

Betawerk ging samen met de Service Science Factory aan de slag met de concrete invulling van het idee van een digitale tool. Het eindresultaat was de lancering van het Service Innovation Dashboard: een tool die laat zien hoe een bedrijf presteert, met behulp van een quickscan.

Het Dashboard laat aan de hand van een analyse zien waar en hoe de interne organisatie kan verbeteren. Tegelijkertijd kunnen bedrijven meten hoe ze het doen ten opzichte van de concurrentie in de sector waar ze actief zijn.

De analyse is een datavisualisatie die in een oogwenk duidelijk maakt of en hoe diensten vernieuwd kunnen worden. Op basis van deze analyse krijgt een bedrijf direct handvatten voor innovatie aangereikt. Denk bijvoorbeeld aan slimme tips, handige tools en waardevolle cursussen en trainingen.

Overige informatie

De verzamelde data zijn niet alleen waardevol voor ondernemingen, maar geven ook een algemeen inzicht in hoe bedrijven nu al met service innovation bezig zijn. Hierdoor kunnen overheidsorganisaties doelgerichter beleid ontwikkelen en ondernemers beter ondersteunen. Kortom: van data naar kwaliteitsverbetering.

Laszlo Determann (Service Science Factory, UM): "Het is geweldig om te zien hoe een ruw idee zo’n concrete vorm en uitvoering kan krijgen en hoe technologie dit soort innovatieprocessen kan ondersteunen en versterken."

Betawerk

Heerlen
Betawerk
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Tags

+ Voeg case toe