Platform rebranding middels slimme datalaag

Omschrijving

De markt voor dagdeals is keihard gegroeid. Voordeelvanger onderscheidt zich met een focus op de actualiteit en kent de spelregels van het e-mail kanaal van binnen en buiten. Aan de hand van een nieuw, flexibel platform vol persoonlijke verleidingstechnieken kan Voordeelvanger naar een volgend level getild worden.

Doel

Voordeelvanger is een impuls platform waarbij iedere dag nieuwe koopjes online staan. Naast de 8 deals die elke dag worden toegevoegd, worden er buitenkansjes aangeprijsd die inspelen op het seizoen of de actualiteit. Dit betekent dat traditionele personalisatie mogelijkheden niet toepasbaar zijn en de customer journey heel kort is. Kijken is kopen, of niet.

Samen met Voordeelvanger hebben we twee uitdagingen bij de kop gepakt. De site was hard toe aan een redesign. Het oude design was statisch en bood geen ruimte voor alle goede marketing ideeën die leefden bij Voordeelvanger. Daarnaast was er nauwelijks aandacht voor verleidingstechnieken waarmee ingespeeld kan worden op de gevoeligheid van de koopjesjagers.

De doelstelling was duidelijk: het platform van Voordeelvanger had een slimme datalaag nodig die realtime verleidingstechnieken toe kan passen en direct en gericht ingespeeld kan worden op de bezoeker. Sommige bezoekers kun je overtuigen met schaarste, terwijl anderen social proof nodig hebben voordat ze een beslissing nemen. Data kan ons op bezoekers niveau precies vertellen hoe we een consument over de streep kunnen trekken.

Vanuit Voordeelvanger was het een absolute vereiste dat de mogelijke oplossing continu draait in en A/B test, zodat het management tot in detail kon meten wat de impact van deze bedachtzame datalaag is. U vraagt, wij testen.

Resultaat

In samenwerking met Voordeelvanger hebben we de site van hun dromen ontworpen. Met flexibiliteit als uitgangspunt, zodat er ingespeeld kon worden op buitenkansjes. Bij plotselinge temperatuurstijgingen moet de megavoordelige barbecue natuurlijk vol in het zonnetje worden gezet. In het nieuwe design komen alle producten veel mooier naar voren. Daarnaast is de usability tiptop en werkt de checkout procedure efficiënter dan ooit tevoren. Dagdeals staan synoniem voor impulsiviteit. De kunst is om die positieve impuls maximaal aan te wakkeren en de daadwerkelijke aankoop minimaal te verhinderen. Dat doet de nieuwe shop als de beste.

Personalisatie draait vaak om het tonen van producten die bij een klant passen. Bij een dagaanbieder wordt dat een lastig verhaal, aangezien het productaanbod beperkt is en vaak wisselt. Daarom hebben we de shop van Voordeelvanger volgestopt met verleidingstechnieken die de impuls behoefte en aankoop flink aanjagen. Denk aan fraai vormgegeven notificaties over onder andere de beschikbaarheid, de duur van de deal, het koopgedrag van anderen en prijs dumps. Geen broodje aap verhaal - de gegevens zijn echt en lopen realtime mee.

De intelligente datalaag draait in een continue 90/10 A/B test waardoor we voortdurend de invloed van de verleidingstechniek doormeten en bijsturen. Dankzij bovengenoemde implementaties is de conversie is 20,3% gestegen, de gemiddelde bestelwaarde is met 5,1% omhoog gegaan en de omzet nam toe met een explosieve 25,7%.

Overige informatie

De ontwikkeling van het redesign inclusief datalaag is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de klant. Hierbij werd gebruik gemaakt van de e-commerce software Magento en het datamanagement platform Datatrics. Dit gecombineerd met slimme scripts welke door Yellowgrape in-house zijn ontwikkeld.

Yellowgrape

Amsterdam
Yellowgrape
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe