Oxxio - Energie in Eigen Hand

Omschrijving

Oxxio biedt als eerste energiebedrijf in Nederland (en daarbuiten) een app die voor iedereen toegankelijk is. Zonder aparte hardware. En zonder verplichting om energie bij Oxxio af te nemen. Klant of geen klant.

Doel

Energie is bij uitstek een low-interest product. Met de app wil Oxxio een relevante relatie opbouwen met consumenten. Meer touchpoints creëren, consumenten daadwerkelijk helpen om inzicht in en controle over hun energie te krijgen en als gevolg daarvan (potentiële) klanten eerder en beter binden. Oxxio maakt hierin als bedrijf de beweging van energieleverancier naar serviceprovider. Nieuwe business-modellen liggen in het verschiet. Waaronder premium functionaliteiten tegen betaling beschikbaar maken in de app.

Oxxio richt zich op de self-directed consument: zelfbewuste mensen die positief kritisch in het leven staan. Consumenten in beweging, die graag nieuwe dingen uitproberen en daarbij de controle houden. Consumenten die graag feedback geven en inspiratie krijgen om samen met de dienstverlener te leren wat er beter kan in het leven.

Onze mobile first strategie met als resultaat de ‘open’ app is een ware game-changer. Er ontstaat een nieuwe dynamiek in de marktbenadering: niet alleen klanten maar alle consumenten in Nederland zijn onze relevante doelgroep, met daarbij een heel scala aan toekomstige producten en diensten waar baat bij hebben. In onze visie is dit de nieuwe manier van klantinteractie in onze sector. In Q2 starten we een grote ATL -campagne om Nederland kennis te laten maken met deze overtuiging.

Resultaat

In de app wordt energieverbruik op eenvoudige wijze bijgehouden om grip te krijgen op de jaarafrekening. De app laat het verbruik zien van vergelijkbare huishoudens, voorspelt de afrekening en helpt je bespaardoel te behalen. Contact met de klant en vice versa vindt bovendien zo veel mogelijk via de app plaats. Tot slot is de app technisch voorbereid op Apple’s HomeKit om zo slimme devices en het verbruik vanuit de app te bedienen en te bekijken.

We kiezen bewust voor een onderscheidende strategie waarin we ons niet committeren aan één techniek of leverancier van slimme hardware, maar een strategie waarin we meebewegen met de markt en haar klanten. We opereren vanuit onze visie dat er een open eco-systeem ontstaat rond de app waarin consumenten zelf keuzes maken die voor hen het meest logisch zijn. We faciliteren de consument daarbij in de overtuiging dat het bieden van inzicht en controle uiteindelijk leidt tot welgemeende loyaliteit.

• 33% van alle Oxxio klanten heeft de app geactiveerd, begin 2014 was dit nog maar 10%
• 200% groei van gebruikers (van 21.700 naar 47.000) in 2014
• Dagelijks wordt de app door meer dan 5.000 klanten gebruikt
• Nieuwe klanten beoordelen de Oxxio app met gemiddeld 4 sterren in de app store
• 70% meer meterstanden doorgegeven in 2014 (van 440.000 naar 760.000)
• 40% van de gebruikers zijn ‘heavy users’, ze geven meer dan 6x een meterstand door. Begin 2014 was dit nog maar 20%


Tam Tam

Rijswijk
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe