Online poppodium Doornroosje

Omschrijving

Poppodium Doornroosje heropende in oktober op een nieuwe locatie. Dat ging gepaard met een gloednieuwe website. Naast pure ‘eye candy’ is de website een noviteit in poppodiumland. De ticketing integratie, personalisatie én sitewide player maken het ontdekken van muziek en de conversie een feest voor bezoekers en de marketeers.

Doel

Oktober 2014 opende Doornroosje haar nieuwe pand aan het Nijmeegse stationsplein en sloot daarmee een roemruchte periode van 40 jaar aan de Groenewoudseweg af. In de jaren 70 en 80 was Doornroosje nog een alternatief jongerencentrum, dat midden jaren 90 en begin 00's een professionaliseringsslag gemaakt heeft die nu resulteert in een nieuw gebouw met een grotere capaciteit en goed geoliede organisatie met moderne faciliteiten. De afgelopen jaren was de huisstijl en website met opzet sober, zodat bij de opening in 2014 met een nieuwe huisstijl (door Another Day) het professionelere doch vriendelijke, tikkie eigenwijze en vooruitstrevende imago van Doornroosje kon worden uitgedragen.

Aan webbureau Eagerly Internet het verzoek deze nieuwe positionering online creatief en technisch smoel te geven. Doornroosje koos, net als 3 jaar eerder, voor Eagerly en kon met vertrouwen ambitieuze, maar haalbare doelen stellen:
a. Ontwikkel een adaptieve website waarmee bezoekers verkennend en intuïtief door het muzikale aanbod van Doornroosje kunnen struinen en verleid ze op deze wijze tot aankoop van tickets voor shows. Verrijk de content met embeds, slimme tools en zorg voor een zo optimaal mogelijke conversie in het bestelproces.
b. Verbeter de zoekmachine optimalisatie (SEO).
c. Aandachtspunt redactie; voorkom dubbele handelingen, automatiseer waar mogelijk (bijvoorbeeld: verkooptips op basis van verkoopstatistiek) en zorg voor passende content recycling in nieuwsbrieven en narrowcasting.
d. Wees voorbereid op piekbelasting, middels schaalbare high performance webhosting en optimalisaties.
e. Migreer het rijke archief.
f. Organiseer het proces pragmatisch en bewaak het budget.

Resultaat

De oude website van Doornroosje is eveneens ontwikkeld door Eagerly. Echter, is ten opzichte van die website gekozen voor een conceptuele verdiepingsslag. De nieuwe website moet niet enkel een makkelijk te hanteren agenda zijn; het moet een online podium worden waar je kan spitten in het rijke muzikale aanbod van Doornroosje met bekende en minder bekende artiesten. Creatief is dit vertaald in catchy interfaces met veel visuele ruimte voor de artiest, binnen de herkenbare signatuur van Doornroosje. De op sommige punten vooruitstrevende en onconventionele interfaces zijn desalniettemin intuïtief te gebruiken.

Bezoekers worden op alle punten gefaciliteerd in hun speurtocht. Zo is er een gratis snel-luisterfunctie in het agendaoverzicht en blijft de speciaal voor Doornroosje (in AJAX) ontwikkelde YouTube én Soundcloud player spelen bij doorklikken. Bij elke show staan tips die op basis van reële verkoopstatistiek similarity tonen.

Ondanks het toereikende CMS dat in gebruik was, is een overstap gemaakt naar WordPress. Met alle voordelen van dien; de ongekende ontwikkelcapaciteit achter WordPress, de gebruiksvriendelijke (adaptieve) interface, SEO en eigen plugins maken alle doelstellingen haalbaar evenals toekomstige uitbreidingen. Eagerly koppelde WordPress aan ActiveTickets, zodat shows synchroon zijn met kaartverkoop, er direct mailings naar selectieve groepen klanten verstuurd kunnen worden (via Mandrill) en narrowcasting automatisch de juiste showpromo op de schermen toont.

Een publieke Shoutbox na lancering en conversiemetingen in Analytics werden benut voor optimalisatie.

Eerste resultaten: sessies +44%, gebruikers +51% en paginaweergaven +43% (in laatste 4 maanden, t.o.v. 4 maanden daarvoor). Stijging online verkopen +87% in Q4 t.o.v. Q4 2013.

Eagerly Internet

Utrecht
Eagerly Internet
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe