Microsoft podcast GDPR

Omschrijving

Gort droog thema, en toch relevant zijn...
CARAT ontwikkelde daarom samen met Microsoft en BNR ‘De Grote Data Podcast Roadshow’

De GDPR (de vernieuwde privacywetgeving AVG) was in 2018 een van de grote thema’s binnen de zakelijke wereld. Een thema wat super relevant was en is, maar tegelijkertijd een droog thema.

Doel

Microsoft wil thought leadership claimen op het onderwerp “GDPR” en werkte voorheen met traditionele b2b middelen als whitepapers, webinars, display advertising en events. Microsoft is tegelijkertijd een bedrijf dat graag wilt pionieren (Microsoft Surface serie bijvoorbeeld), en dit wilden we deze keer doortrekken naar de marketing activiteiten. Een innovatieve manier van marketing is echter geen doel op zich. We zochten naar een communicatie aanpak die:

- Aansloot bij het media gebruik van de doelgroep
- In een format dat in trek is bij de doelgroep
- En waarmee deze laagdrempelig en zonder veel moeite wordt bereikt, terwijl je tegelijkertijd de volledig aandacht hebt.

Met als belangrijke doelstelling:

- ‘Hoe kan Microsoft relevante content aanbieden die uiteindelijk converteert in (nieuwe en) bruikbare sales leads?’ -

Zo kwamen uit bij podcasts als format. Podcasts hebben een sterke stijging doorgemaakt.


In Nederland hebben we het over 3,4 miljoen per maand (bron: Frankwatching 2018). De luisteraars zijn heavy users: ze luisteren per week 2 uur langer dan iemand die alleen naar FM radio luistert. De gemiddelde leeftijd ligt een stuk lager: 29 tegenover 46.


Daarnaast geldt kwalitatief het volgende:

- Het luisterpubliek is zeer betrokken en luistert bewust en aandachtig.
- De beleving is intensief en intiem

We wilden een b2b doelgroep bereiken en zochten aansluiting bij een van dé b2b platforms van Nederland: de FD Mediagroep en hun luister- en podcastzender BNR.


De combinatie BNR/FD Media Groep en de podcast: de winnende combinatie om de doelgroep op innovatie, effectieve en dedicated te bereiken

Resultaat

Alle podcasts zijn redactioneel onafhankelijk opgenomen door BNR; zelfs kritische noten ten aanzien van Micosoft werden niet geweerd. Belangrijke sleutelfiguren zijn benaderd en geïnterviewd. De rol van Microsoft werd op een innovatieve manier - door zogenaamde host reads binnen de podcast - aangeduid. Hierdoor werd de doelgroep heel direct en op een persoonlijke manier aangesproken.

De podcastserie werd gedistribueerd via BNR.nl, de BNR App, Spotify, iTunes en overige podcastplatformen. De content die hieruit voortvloeide werd in een speciale native campagne via de platformen van FD en BNR gedistribueerd. Microsoft heeft de podcasts verspreid via de eigen owned kanalen zoals intranet en nieuwsbrieven.

Om een breder (zakelijk) publiek te kunnen interesseren voor de podcastserie zijn ook LinkedIn en het zakelijk channel van Adfactor (o.a. Bright.nl, RTLZ.nl, etc) ingezet. Hierbij is gebruik gemaakt van native ads – uitingen waarbij het mogelijk is om een korte uitleg te geven over GDPR. Een moeilijk doch belangrijk onderwerp, waar wij de samenleving over wilden informeren en helpen.


Onder anderen te gast in deze podcasts waren:

- Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens;
- Bram van Tiel, director cybersecurity en privacy bij PwC;
- Simon Hania, corporate privacy officer bij TomTom;
- Wienke Giezeman, mede-oprichter van The Things Network.

Het totaal aantal luisteracties van De Grote Data Podcast Roadshow was 37.683 met een gemiddeld aantal luisteracties van 1.133 per week. De podcastserie bestaat uit totaal 16 afleveringen en een totaal bezoekersaantal van 38.509 behaald. Deze bezoekers zijn voor 53% extern (Spotify en iTunes) en 47%

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

CARAT

Overige informatie

In de bijlage worden nog cijfers gedeeld en een audio bericht

De GDPR (de vernieuwde privacywetgeving AVG) was in 2018 een van de grote thema’s binnen de zakelijke wereld. Een thema wat super relevant was en is, maar tegelijkertijd een droog thema. Als een van ‘s werelds grootste techbedrijven en b2b partner, wilde Microsoft bekendheid creëren rondom dit onderwerp en tegelijkertijd thoughtleadership op dit onderwerp claimen op een eigentijdse manier.

CARAT ontwikkelde daarom samen met Microsoft en BNR ‘De Grote Data Podcast Roadshow’ (GDPR). Een 16-delige, redactioneel onafhankelijke, podcastreeks. Podcasts zijn innovatief en persoonlijk, on-demand te beluisteren en biedt meer verdieping dan een reguliere radio-uitzending.

Dentsu Aegis Network

Amsterdam
Dentsu Aegis Network
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe