Mibo

Omschrijving

Sinds de lockdown kent iedereen het nadeel van videobellen. Het is onhandig, vermoeiend en ongezellig. Helemaal voor informele bijeenkomsten. Door de webcam en microfoon van videoconferencing te combineren met rondlopen in een 3D-wereld maakt Mibo online borrelen, netwerken en rondhangen met je team of vrienden wél leuk.

Doel

Nu de thuiswerk-geest uit de fles is, komen we er achter waar onze remote tools tekortschieten. Videobellen blijkt een pijnpunt, helemaal voor informele bijeenkomsten. Hierdoor komt de sociale verbondenheid van de werkvloer onder druk te staan.

Al aan het begin van de coronacrisis raakten engineers bij Q42 gefrustreerd door de beperkingen, ongezelligheid en kilheid van online vergadertools zoals Zoom. Zulke applicaties zijn vooral functioneel. Het líjkt alsof je samenkomt, maar het gevoel mist. Het fysieke aspect van samenzijn in dezelfde ruimte ontbreekt bij het praten tegen een plat laptopscherm. Naar iemand toelopen, in een kleine groepje een spelletje spelen of je even afzonderen voor een één-op-één gesprek. Alle normale sociale aspecten van samenkomen met meerdere mensen worden teniet gedaan door Zoom en co.

Dus zijn we iets nieuws gaan bouwen. In eerste instantie voor onszelf. Om thuiswerkende Q’ers op een ongedwongen, persoonlijke manier met elkaar te laten kletsen. We maakten een 3D-versie van ons kantoor, waarin het beeld van de webcam wordt getoond op een soort zwevende monitor en mensen luider klinken naarmate ze dichter bij je staan. Klinkt gek, maar het werkte verbazingwekkend goed.

Zo goed, dat al snel andere mensen het gingen gebruiken. En laaiend enthousiast werden. Toen beseften we dat we met dit idee een product in handen hadden. Iets wat mensen weer het gevoel geeft samen te kunnen komen en verbonden te zijn, net als in het echte leven.

Resultaat

Mibo is een videochatapp die recht doet aan het sociale aspect en de gespreksdynamiek van informele bijeenkomsten. Belangrijkste verschil met andere remote tools: een losse setting in 3D waar je naar hartenlust kunt ronddwalen, dingen ontdekken en praten met andere aanwezigen. Door die beweeglijkheid in een informele omgeving te combineren met realtime videobeeld is het mogelijk om op een natuurlijke manier in kleine groepjes te socializen. Mensen echt áán te kijken. En tussen verschillende groepen te wisselen. Of juist één-op-één met iemand te kletsen. Mibo is dus een online plek waar het gevóel van fysiek samenkomen wordt benaderd.

- Zo’n 150.000 medewerkers van bedrijven hebben in december hun kerstbijeenkomst in Mibo gedaan. In sommige weken zagen we tegen de 100% groei per week.

- Betalende klanten zijn onder andere Warner Bros, Nike, Google, Microsoft, Pepsico, Intel, SAP, Netflix, Siemens, ASML, Vodafone, ABN AMRO, Converse, KLM, Unicef, ING, Rabobank, Cap Gemini, Randstad plus een groot aantal rijksdiensten en ministeries.

- Als platform groeit Mibo ook in de breedte. Zo is in partnership met Sherlocked, een leading escaperoom-maker, een escaperoom in Mibo gemaakt, die de vierde plek op Product Hunt wist te verwerven.

- Sterke internationale groei-ambitie: bijna de helft van het gebruik is al buiten Nederland, terwijl er nog geen actieve marketing plaatsvindt.

“I've tried many platforms for virtual social gatherings over the last months, with varying degrees of awkwardness. None has come as close to the bar experience as
Mibo! Recommend for intuitive, fun, non-exhausting virtual get-togethers!” (@liekegelderloos)

Overige informatie

Corona heeft ons werkleven drastisch veranderd. Lang in de file moeten staan, van 9 tot 5 werken, allerlei vanzelfsprekendheden zijn op losse schroeven komen te staan. Onderzoek geeft aan dat deze impact blijvend is.

Mibo is een antwoord op een nieuwe situatie waarin teamleden niet meer de hele tijd samen op kantoor zitten. Het is onderdeel van een grotere beweging die nu gaande is: het creëren van een wereld waarin werken op locatie en werken op afstand op gelijke voet staan. Onze missie is het dan ook om remote samenkomen net zo goed te maken als samenkomen in het echte leven.

Ontstaan vanuit de intrinsieke behoefte naar echt menselijk contact in tijden van fysieke afstand, blijkt Mibo te resoneren bij heel veel mensen. Niet zelden ervaren Mibo-gebruikers een soort van opluchting: ook virtueel blijkt het mogelijk om op een persoonlijke, speelse en leuke manier samen te komen.

Kortom: dankzij Mibo blijven teamleden sociaal veel beter verbonden. Dat is goed voor de mentale gezondheid én de bedrijfscultuur. Bovendien neemt Mibo de noodzaak weg om te reizen, wat weer een positieve impact heeft op de wereld.

Om Mibo te begrijpen moet je het ervaren. Niet alleen, maar met een groep. Je gaat immers ook niet in je eentje staan borrelen. Probeer het uit met een stel collega’s of vrienden!

“Lang geleden dat ik zo'n goed gesprek had met collega's.” (@AAvanZutphen)

+ Voeg case toe