Kramp-app

Omschrijving

Hoe vind je het juiste reserveonderdeel in een assortiment van 500.000 producten? Met de nieuwe app van Kramp, dé Europese groothandel voor technische onderdelen! Je maakt een foto van het gewenste onderdeel, waarna er via beeldherkenning gematcht wordt met één van de producten in de catalogus. Gelijk bestellen dus!

Doel

Thuis, in het magazijn én op ‘t veld: de Kramp-app maakt het leven van klanten eenvoudiger. De iOS- en Android-app is speciaal ontworpen voor dealers en boeren die niet in de buurt van een beeldscherm zijn en snel bepaalde taken moeten uitvoeren. Geen complete webshop maar bedoeld voor belangrijke taken onderweg.

Met de app wil Kramp
- de dagelijkse taken van 40.000 klanten sneller, handiger en leuker maken,
- het zoeken van het juiste item binnen 500.000 producten versimpelen door gebruik van technieken als Object Recognition en gefacetteerde Search,
- de afhandeling van leveringen van onderdelen en het bestellen van extra items versimpelen door barcodescans,
- klanten in hun eigen taal (23 landen, 16 talen) bedienen,
- en de digitale leiderschapspositie in de Europese agrarische industrie vasthouden.

De app maakt dagelijkse taken, zoals selecteren, bestellen en tracken van onderdelen, eenvoudiger en handiger. Het slimste onderdeel is productherkenning. Ook zonder uitgebreide technische kennis vind je makkelijk een vervanging voor een reserveonderdeel. Fotografeer het onderdeel en de app identificeert het product. Dankzij speciale algoritmen wordt het machine learning-model getraind, waardoor de app steeds nauwkeuriger wordt bij elke geüploade foto.

Supportmedewerkers zijn intensief betrokken geweest bij de uitrol van productherkenning. Kramp gelooft namelijk niet in AI zonder invloed van 'human intelligence'. Na de lancering van de app is een van de grootste machine-learning feedbackloops in deze industrie gebouwd. Honderden medewerkers helpen met het valideren van voorspellingen en datasuggesties. Zo verbeteren zij de voorspellingen over productherkenning en data. Kortom: kunstmatige intelligentie én digitale transformatie voor een betere app-ervaring.

Resultaat

Cocreatie en innovatie waren leidend bij de bouw van de app. Er is nauw samengewerkt met bestaande klanten uit verschillende landen om tot een ontwikkelplan te komen. Later in het proces zijn er met deze gebruikers meerdere gebruikerstests en feedbackrondes gehouden (over wireframe, design, prototype, eerste release), totdat iedereen tevreden was met de resultaten.

Deze klantgerichte aanpak heeft sinds de lancering in november 2019 geleid tot de volgende cijfers:
- 18.534 unieke gebruikers
- 39.267 foto’s geüpload
- 2.9M media-impressies, waaronder publicaties in belangrijke landbouwvakbladen, zoals de Boerderij
- 30 dagen-retentie is meer dan 50%, uitzonderlijk hoog voor e-commerce apps
- 4,9 sterren-rating in de App Store, 4,6 op Google Play

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

GriDD en Defigners

Overige informatie

Kramp heeft 2,5 jaar geleden de Kramp Hub opgezet, een innovatielab waarin verschillende teams werken aan nieuwe technologie en services ontwikkelen op de onderliggende product- en klantdatabases. Hierdoor kan er snel ingespeeld kan worden op marktontwikkelingen en gebruikerswensen. Zo was het mogelijk om in korte tijd vanuit het niets een app te ontwikkelen, precies op tijd voor de lancering op de Agritechnica beurs.

Het object recognition-model werd daarbij door de Kramp Hub ontwikkeld. Q42 maakte het vervolgens heel eenvoudig om de feature in de app te gebruiken.

Q42

Den Haag
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe