Interactieve app voor CliniClowns

Omschrijving

Samen met de stichting CliniClowns ontwikkelden we een digitale service. De CliniClowns app. Daarmee kunnen zieke kinderen chatten en videobellen met een clown. Thuis of in het ziekenhuis. Zo laten de CliniClowns nog meer zieke kinderen lachen.

Doel

In Nederland zijn er zo’n in totaal 70 clowns actief in 100 ziekenhuizen. CliniClowns kan helaas niet (dagelijks) in iedere instelling spelen. Bovendien verblijven (chronisch) zieke kinderen en verstandelijk gehandicapte kinderen steeds vaker thuis. Deze groep wordt door CliniClowns in de ziekenhuizen nauwelijks bereikt. CliniClowns wil graag voor zoveel mogelijk kinderen in een moeilijke gezondheidssituatie spelen. Thuis of in het ziekenhuis.

De vraag van CliniClowns was om een digitale service te ontwikkelen waarmee de clowns ook digitaal kunnen spelen voor zieke kinderen. Dit allemaal voor een bijzondere doelgroep en zonder dat de magie van het live spel verloren gaat. CliniClowns wil technologie inzetten om haar impact te vergroten en meer kinderen een lach te bezorgen.

Resultaat

De CliniClowns app moest een volwaardig, rijk alternatief worden voor live spelen aan het ziekenhuisbed. In het hart van de app staat live videobellen met een clown. Ook zijn er dagelijks live shows voor meerdere kinderen tegelijk. Via chat kunnen kinderen laagdrempelig contact maken met clowns, en een foto of audiobericht sturen.

Het is belangrijk dat kinderen van verschillende leeftijden en verstandelijke niveaus de app gemakkelijk kunnen gebruiken. Daarom hebben we veelvuldig prototypes getest met clowns en kinderen uit de doelgroep. De app is geoptimaliseerd voor tablet en mobiel, maar werkt ook via desktop zodat de kinderen altijd even kunnen lachen met een clown, waar ze ook zijn.


Na een soft launch periode waren er al ruim 1.000 gesprekken met clowns gestart. In januari waren er zo’n 1.100 kindontmoetingen per maand, een stijging van 19% t.o.v. fysieke ontmoetingen. Elke dag spelen de CliniClowns via de app nu voor ongeveer 45 kinderen. Die zijn gemiddeld 18 minuten (per sessie) actief in de app. Bovendien wordt de app in app stores gewaardeerd met 4 van de 5 sterren.

Maar belangrijker nog: de app heeft de rol van CliniClowns vergroot. CliniClowns staan kinderen nu voor en na behandelingen in het ziekenhuis bij. Ze bouwen een blijvende band op met chronisch zieke kinderen en helpen autistische kinderen uit hun isolement.

Overige informatie

In het openbare gedeelte van de app kunnen alleen filmpjes worden bekeken. De app zelf is alleen beschikbaar voor zieke of gehandicapte kinderen die zijn aangemeld. Als kinderen de app openen toetsen ze eerst hun wachtwoord in. Uit de prototype testen bleek dat inloggen met cijfers te ingewikkeld is, daarom loggen de kinderen nu in met 4 plaatjes, bijvoorbeeld broccoli, voetbal, bloem en veer.

Elke dag worden de aanmeldingen gecheckt en gecontroleerd. Ook zit er in de app een noodknop. Het is helaas niet mogelijk om een testaccount beschikbaar te stellen om de veilige omgeving voor kinderen te kunnen garanderen.

Credits:
Concept: CliniClowns & Greenberry
Art Direction/Design: Kjeld Meijer
Copy/Concent: CliniClowns
Interaction Design: Remko Hulst, Pim van Boesschoten, UXKids
Technische realisatie: Afwul Men
Account en Project Management: Michael de Kruijf, Mariska Doppenberg
Verantwoordelijk bij klant: Victor van der Veen, Mijke Das, Josine Hendriksen, Zekia el Kaddouri, Donja Burggraaf
Overig: Creative Director: Alain Dujardin, Strategy Director: Jan-Willem van Beek

Greenberry

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe