Hyva: Productinformatiemanagement proces wereldwijd

Omschrijving

Eén databron voor Hyva dankzij de SaaS-omgeving van Contentserv.

Doel

De productinformatie waarmee Hyva te maken heeft, kan sterk verschillen per land, per productgroep en per gebruikssituatie. De informatie werd opgeslagen in verschillende systemen; in ERP, intranet, websitesoftware, Excel sheets en andere databases. Toen er steeds meer vragen vanuit de markt kwamen, werd steeds duidelijker dat het proces rondom productinformatie management sterk kon worden verbeterd. De informatie was er wel, maar het ontbrak aan een centraal punt waarin de informatie was opgeslagen. Met de groeiende behoefte om de e-commerce kanalen te kunnen voorzien van de juiste en complete productinformatie, werd de oriëntatie op een Product Informatie Management (PIM) oplossing gestart.

Eén databron
Het doel dat Hyva opstelde voordat de oriëntatie begon was duidelijk: er moet één databron komen die altijd beschikbaar is en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar, zodat automatisch de juiste productinformatie gepresenteerd kan worden op alle platforms.

De belangrijkste eisen:
• Verbeteren data kwaliteit: voor operationele en analytische processen
• Verbeteren data integratie: verbinding met één ‘source of truth’
• Verlagen van onderhoudskosten aan systemen: mogelijkheid om te koppelen aan verschillende systemen
• Verlagen van de operationele kosten: minder tijd besteden aan zoeken naar informatie, minder errors, minder betrokken personen
• Verhogen omzet: snellere time-to-market en betere presentatie van productinformatie
• Bieden van flexibiliteit: aanpasbaar aan nieuwe situaties

Daarnaast was het voor Hyva belangrijk dat het nieuwe systeem een SaaS-oplossing is vanwege de toekomstbestendigheid, schaalbaarheid en flexibiliteit. Tevens waren er twee functionele wensen: de mogelijkheid voor overerving (inheritance) en een bulk bewerkingsfunctionaliteit.

Resultaat

Bij de SaaS-oplossing van Contentserv, de Product Experience Management, kreeg Hyva het beste gevoel.

Vlotte roll-out en inrichting
Hyva is één van de eerste organisaties waarbij de SaaS-omgeving van Contentserv geïmplementeerd werd. De roll-out en inrichting gingen erg vlot, waarbij het team aan Hyva-zijde veel zelf kon doen. Zoals bij alle PIM-implementatieprojecten die XSARUS uitvoert, worden vanaf de kick-off tot de livegang, drie fases doorlopen:

1. Voorbereiding en workshops
2. Inrichting, initiële data import en ontwikkeling
3. Go-Live en nazorg

Hyva bevindt zich nu een doorontwikkelingsfase, waarbij het systeem verder vormgegeven, gevuld en geoptimaliseerd wordt.

Binnen Hyva wordt het PIM systeem van Contentserv momenteel ingezet als motor voor het versnellen van andere processen. Ook de medewerkers van bijvoorbeeld de R&D-afdeling van Hyva zien Contentserv daarin nu als grote meerwaarde. Nu de basis staat, kan verder uitgebreid worden met de nice to haves. Zo is het voor steeds meer productgroepen mogelijk om datasheets geautomatiseerd uit Contentserv te maken en wordt op zeer korte termijn de koppeling met het e-commerceplatform gelegd. Het volledige productportfolio op de website wordt dan rechtstreeks aangestuurd door Contentserv, waardoor beter en sneller aan de vraag vanuit de markt kan worden voldaan.

XSARUS

Middelharnis
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe