Humanitas: online klanten binden en service bieden

Omschrijving

Humanitas is de grootste non-profit kinderopvang-aanbieder van Nederland. Betawerk ging de uitdaging aan om van Humanitas een leading organisatie te maken op online gebied, zowel qua presentatie als dienstverlening. Samen met Humanitas werd eerst de online missie en vervolgens de website ontwikkeld, waarop alle 300 vestigingen een plek gevonden hebben.

Doel

18.000 kinderen komen wekelijks naar de bijna 300 kinderdagverblijven, buitenschoolse opvangcentra en peuterspeelzalen van Kinderopvang Humanitas. Goede communicatie met de ouders van deze kinderen is essentieel, zeker wat betreft informatievoorziening en de mogelijkheid tot het maken van afspraken.

De online communicatie van Humanitas was echter sterk verouderd. De website gaf geen goed beeld van de individuele vestigingen, de juiste informatie was moeilijk te vinden en het maken van een afspraak voor bijvoorbeeld een rondleiding was omslachtig.

Voor Humanitas is het juist belangrijk om ouders aan zich te kunnen binden, online service te kunnen verlenen en de passie en visie van de organisatie op een eigentijdse manier te presenteren. Een digitale reorganisatie was dus noodzakelijk.

De vraag vanuit Kinderopvang was breed: neem de 2000 medewerkers van Humanitas mee in het proces, luister naar signalen uit de organisatie, haal op wat ouders van ons verwachten, kijk waar werkprocessen via slimme online tools verbeterd kunnen worden en help ons deze grote stap te zetten om digitaal te vernieuwen.

"Naast het feit dat er een nieuwe website moest komen, wilden we ook weten hoe we op die site op een nieuwe manier met onze klanten konden communiceren. Betawerk is met die vraag aan de slag gegaan”, aldus Leon Sevriens, Manager ICT voor Kinderopvang Humanitas.

Resultaat

Door de inzet van de Service Design Thinking-methode heeft Betawerk helder gekregen op welke zaken de online communicatie zich moet focussen. Samen met een werkgroep van 15 medewerkers uit alle geledingen van de organisatie, werden onder andere (aanstaande) klanten van Humanitas geïnterviewd. Hieruit kwam naar voren dat vooral praktische informatie zoals locaties, sfeerimpressies, kosten, beschikbaarheid en aanmelden, bepalend bleek voor de ouders.

Vanuit dit perspectief is de online missie ontwikkeld: Ouders binden door hen te ontzorgen in het organiseren van kinderopvang en actief te ondersteunen met de opvoeding van hun kind. Centraal in de online communicatie: de nieuwe website.

Beeld is leidend op de site en wordt versterkt door korte, duidelijke teksten. Direct en persoonlijk contact staat overal centraal. Iedere locatie heeft een eigen landingspagina, met prominent de onderscheidende kwaliteiten en sterke call-to-actions voor de belangrijkste taken. Via krachtige redactie-tools krijgen de 300 vestigingen eenvoudig een eigen invulling. Hierdoor kunnen zij zich online onderscheiden met eigen beelden en informatie. Het is mogelijk om zowel individuele als meerdere locaties tegelijk aan te passen.

Ouders kunnen direct de kosten berekenen voor de gewenste opvang van hun kind, deze complexe berekening wordt vervolgens óók bij de andere vestigingen direct aangepast met de daarvoor geldende tarieven. Ook het plannen van een rondleiding bij een vestiging is nu een peuleschil.

Bijzonder is de krachtige zoekfunctie waarmee ouders eenvoudig locaties in de buurt kunnen vinden, inclusief de afstand tot de opgegeven zoeklocatie. Vanaf iedere vestiging kan een gebruiker snel een eenvoudig locaties in de buurt bekijken.

Overige informatie

De reacties op de nieuwe online visie én de nieuwe website van Humanitas zijn positief, vertelt Leon Sevriens: "Ouders zijn enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid van de site. Ook de eigen organisatie voelt zich veel meer verbonden met de site: de locatiemanagers kunnen hun eigen vestiging beter presenteren."

Betawerk

Heerlen
Betawerk
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe