hockey.nl: hang je hockeystick aan de vlaggenmast

Omschrijving

Omschrijving
Hockeyers die massaal content maken, bekijken en verspreiden. Daarmee zelf de community van hockey.nl vergroten en twee grote merken op een sympathieke en doeltreffende manier meer naamsbekendheid geven. Dat is het resultaat van de succesvolle projecten Auping Doelpunt van de Week en de adidas Examencampagne op hockey.nl, hét hockeyplatform van

Doel

Doel
Veel sportbonden hebben grote moeite hun aantal leden en fans te behouden, laat staan te laten groeien. De concurrentie is groot en het krijgen van aandacht voor de sport is een flinke uitdaging. Hockey is, na voetbal, de grootste teamsport van Nederland met 322 verenigingen en ruim 250.000 leden. De KNHB heeft als doel om in 2020 1 miljoen hockeyfans aan zich te binden. hockey.nl is een van de belangrijke pijlers om die doelstelling te halen. Via de digitale platformen van hockey.nl (app, site en social media-kanalen) bouwen we samen met de KNHB aan een actieve hockeycommunity.

Behalve voor de promotie van de hockeysport zet de KNHB hockey.nl ook in om haar partners en sponsors in contact te brengen met de interessante hockey-doelgroep. De grote uitdaging is: hoe komen de partners op een sympathieke manier over en hoe maak je content die relevant en aantrekkelijk is voor de doelgroep? Geen push-, maar pull-strategie.

Voor twee partners van de KNHB is in 2018 een campagne bedacht:

adidas
adidas is al jarenlang verbonden aan de KNHB en wilde de lancering van een nieuwe hockeyschoen promoten onder de community van hockey.nl, bij de doelgroep tussen de 14 en 20 jaar. adidas staat voor een goede balans tussen sport en studie en had als doel om dat maatschappelijke belang ook naar voren te brengen.

Auping
Auping is bij de KNHB Sponsor van de Rust. Een goede nachtrust is cruciaal voor een energieke dag en het leveren van sportprestaties, is het motto van Auping. De slaapspecialist had als doel via

Resultaat

Resultaat
adidas
Voor adidas is de Eindexamencampagne opgezet. Geslaagden van de middelbare school werden in video’s door Oranje-internationals opgeroepen om niet alleen hun tas, maar ook hun stick en schoenen na het slagen aan de vlaggenmast te hangen. Die video-oproepen werden gedeeld via de site, app, Instagram en Facebook. De vlaggenmast-posts moesten worden geplaatst op Instagram, voorzien van #adidas, #fabelax en @hockeynl.
Uit de vele inzendingen werden vier winnaars gekozen, die als cadeau van de internationals een volledige adidas-outfit ontvingen inclusief de nieuwe schoenen.

De cijfers:
• Looptijd van de actie was van mei tot juli 2018.
• 84 inzendingen via Instagram
• Bereik in looptijd (Facebook, Instagram, site): 280.000 mensen
• Kijkers video’s (Facebook, Instagram, YouTube) > 100.000.
• 862 reacties, 5.300 likes.

Auping
Auping is sinds 2016 naamgever van de Doelpunt van de Week. In 2018 is gestart met de inzet van een uitgebreide social media-campagne. Doelpuntenmakers kunnen behalve via de mail ook via Facebook Messenger en WhatsApp hun mooiste gefilmde doelpunt insturen.
De goals komen langs in Instastory met een swipe up naar de site waar kan worden gestemd.
Door inzet van social media-kanalen steeg het aantal inzendingen van enkele naar soms tientallen per week.
Opvallende stijging was te zien bij het aantal ingestuurde goals uit de jeugdcompetities. Daarnaast constateren we een significante groei van het aantal jeugdige stemmers. Bij clubs van de genomineerden worden zelfs (online) acties gehouden om het doelpunt van hun clubgenoot tot het Auping Doelpunt van de Week te kronen.

De cijfers:
• Wekelijks bereik > 26.000 gebruikers.
• Weergaven gemiddeld: 44.500 per week.
• Circa 1.000 personen per week hebben interactie

Overige informatie

Het succes van de beide projecten gaat een vervolg krijgen.

Met adidas gaan we kijken of we een soortgelijke Eindexamencampagne kunnen houden. Gedacht wordt de doelgroep te verbreden door ook geslaagden van andere opleidingen bij een vervolgactie te betrekken.

Auping Doelpunt van de Week wordt nu alleen gehouden tijdens de veldcompetitie (sept-nov en maart – juli). Afgelopen winterperiode hebben we als pilot ook hockeyers opgeroepen hun goals, acties en reddingen tijdens de zaalcompetitie in te sturen. Komend zaalseizoen verschijnt het Auping Doelpunt van de Week als vast item op hockey.nl.

Entopic

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Type oplossing

Tags

+ Voeg case toe