Het Grote Speelgoedboek & Speelgoedboek App

Omschrijving

Met Het Grote Speelgoedboek en de nieuwe Speelgoedboek App biedt bol.com fun & inspiratie voor kinderen bij het maken van hun verlanglijstje. De retailer integreerde offline met online en creëerde daardoor de optimale journey voor ouders om het perfecte Sinterklaascadeau te kopen voor hun kinderen.

Doel

De feestdagen, en in het bijzonder Sinterklaas, is voor ouders een drukke en stressvolle periode, maar voor kinderen is het de meest magische tijd van het jaar. bol.com snapt hoe belangrijk ouders het vinden om dat ene perfecte cadeau te kopen en hun kinderen een onvergetelijke pakjesavond te bezorgen.

Aan bol.com om haar positie als local hero te versterken door in deze belangrijke periode haar meest loyale klanten te helpen. Door meer fun en inspiratie te bieden aan kinderen in het begin van de customer journey wordt het voor ouders nog makkelijker om het perfecte cadeau te vinden.

Het doel van de campagne is het vergroten van bol.com’s top of mind positie in de Sinterklaas periode en een hogere omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

KPI’s
• Significant uplift Category Entry Point Sinterklaas (exposed vs non-exposed)
• Actieomzet: +30% t.o.v. 2019

Resultaat

Het ontwikkelen van de loyalty proposities als Het Grote Speelgoedboek en de lancering van de nieuwe Speelgoedboek App waarmee offline en online met elkaar werd geïntegreerd, maakt de journey van inspiratie tot aan het kopen van Sinterklaas cadeaus onderscheidend in de markt.

De proposities hebben voor zowel kinderen als ouders voor een hoge engagement gezorgd in elke stap van de journey, waardoor de bekendheid en omzet van bol.com in deze periode sterk is toegenomen.

Dit zagen we terug in de cijfers. Het begon met de 3.5 miljoen verspreide boeken waarmee we een bereik van 85% onder de doelgroep realiseerde. Hiermee werd het ‘t bekendste speelgoedboek van Nederland en Vlaanderen (86%). Het boek werd ook goed in gebruik genomen met 1 miljoen gefabriceerde Verlanglijstposters (52% van alle verlanglijsten in NL en VLA). Tegelijkertijd wist 37% van de gebruikers van Het Grote Speelgoedboek ook de Speelgoedboek App te downloaden. De totale engagement op de app lag op 1.35 miljoen minuten.*

Ouders hebben tegelijkertijd 78% meer QR-codes gescand (t.o.v 2019) en zelfs 82% van gezinnen met het boek hebben Sinterklaas cadeaus gekocht bij bol.com. De gezinnen met het boek gaven gemiddeld zelfs 2.4 maal meer uit bij bol.com dan niet-gebruikers.*

Naar aanleiding van deze campagne is het mentale marktaandeel van bol.com met ‘Sinterklaas’ als category entry point significant gestegen met een indexcijfer van 153 in Nederland en 183 in Vlaanderen. De omzet viel 11% hoger uit dan de forecast die was gesteld.*
*Bron: Memo2, Pams Research, bol.com CI, Brandmeester(gezinnen= huishoudens jongste kind>12jaar

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Bol.com Team Speelgoed & Entertainment, bol.com Creative Studio, CMN, AMP, Earforce, DPPLR, Post Office

Dept

Amsterdam
Dept
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe