HEMA-app

Omschrijving

Een native shop voor loyale klanten. De nieuwe app van de HEMA werkt als een zonnetje, simpel en snel, in een echt HEMA-design. Door te focussen op die karakteristieke HEMA-eenvoud nam de conversie toe en schoot de waardering van de app omhoog.

Doel

Loyalty en e-commerce combineren: dat was de uitdaging bij het ontwerpen en bouwen van de nieuwe HEMA-app.

HEMA heeft een van de grootste loyaltyprogramma’s van Nederland. Miljoenen mensen sparen fanatiek punten. De oude app kon echter een upgrade gebruiken op het gebied van usability en stabiliteit. Net als het shoppingdeel van de app dat verwees naar de HEMA-website. Zo’n mooi merk met zulke trouwe fans verdient immers de mooiste app van Nederland!

Naast het sparen van punten moesten gebruikers die ook makkelijk kunnen uitgeven in de app. Voor een optimale conversie én gebruikservaring is daarom gekozen voor een native app. En voor het gebruik van zo veel mogelijk interactiepatronen van het native OS. Voor de gebruiker betekent dit naadloze, snelle overgangen en een intuïtieve UX. Voor HEMA een uitmuntende merkbeleving en maximale conversie.

In april 2020 ging de nieuwe app live met het loyaltydeel. De verbeteringen zaten vooral ‘onder water’ met focus op stabiliteit en snelheid. Maar natuurlijk ook in een solide UX. En features die het alledaagse gebruik leuker en makkelijker maken, zoals het scoreboard voor je punten. Of de rookworstanimatie die getoond wordt als loader.

Sinds dit jaar is ook het shoppingdeel gereleased. Door het shoppen echt in de app te laten plaatsvinden, is die ervaring vele malen vriendelijker en aantrekkelijker gemaakt.

Resultaat

Het shopping deel van de app focust op gebruiksvriendelijkheid met de zo kenmerkende HEMA-eenvoud. Er is veel aandacht besteed aan het snel en soepel laden van lange productpagina's en bijvoorbeeld aan het selecteren van een product in een bepaalde maat en kleur. Daarnaast zijn veel gevraagde functionaliteiten toegevoegd, zoals een favorietenlijst. Net als de HEMA website hebben we de app getest met gebruikers en op basis daarvan verder geoptimaliseerd.

Het resultaat mag er wezen: een prachtige app, soepel in gebruik en, op het oog, heerlijk eenvoudig. Sinds de lancering nam de conversie toe en schoot de waardering in de app stores omhoog.

Overige informatie

De keuze voor native development volgde automatisch uit de wens om loyale HEMA-fans te bedienen in het sparen van punten en het doen van in app-aankopen. Nadeel: het onderhouden van twee aparte applicaties. Om toch optimaal wendbaar te blijven introduceerden we met technisch partner Q42 het principe van server driven UI.

Server driven UI combineert het beste van twee werelden: de optimale UX-kwaliteit van aparte native applicaties gekoppeld aan het gemak van hybride development. Dit wordt bereikt door een zogenaamde ‘Backend for Frontend’ (BFF). Dat is een laag achter de Android- en iOS-app waar zich álle logica bevindt, van businessregels tot UI-componenten. De apps zijn in deze constellatie dus relatief ‘dom’. Ze renderen wat de server hen vertelt.

Het grote voordeel is dat wijzigingen in de twee apps (Android en iOS) maar op één centrale plaats gemaakt hoeven te worden: namelijk in de BFF. Dat betekent ook dat aanpassingen in de apps gedaan kunnen worden zónder dat er een nieuwe release nodig is. Een gigantisch voordeel voor optimalisatie.

Dat is dan ook de volgende stap die gezet wordt, nu de apps live staan. We gaan samen heel goed kijken wat de app in de echte wereld doet, hoe gebruikers er op reageren en wat er gebeurt in de conversiefunnels. A/B-testen en verbeteringen kunnen daarbij makkelijk geïmplementeerd worden dankzij de server driven UI-opzet.

Fabrique

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe