Groeistrategie via SEA en Social Ads

Omschrijving

Increase heeft voor Paula's Choice een groeistrategie ontwikkeld en uitgevoerd via search, Google Shopping en social advertising. Focus lag hierbij op een strategie van acquisitie van nieuwe klanten en een retentiestrategie voor herhaal aankopen.

Doel

Paula’s Choice investeerde veel in Facebook Advertising zonder resultaat. Het doel was het uitrollen van een succesvolle Facebook Advertising strategie voor langere termijn in Nederland, UK en Duitsland. Situatie oude social strategie:

- ± € 2.000,- maandbudget gefocust op promo’s van het merk om omzet te realiseren
- Campagnes voornamelijk gefocust op retargeting van bestaande klanten en website bezoekers die nog niks gekocht hebben.
- Geen focus op voor welk product welke strategie past. Hierdoor een conversieratio van slechts 0,7% in 6 maanden (1 jan. 2016 t/m 31 december) en een gemiddelde kosten per transactie van € 62,-.

Doelen bepaalt door Paula’s Choice
- Maandelijks groeien in nieuwe klanten
- Maximale CPA van € 20,- per nieuwe klant

De SEA-campagnes van Paula’s Choice waren in 2015 en 2016 bijna niet gegroeid. In april 2016 is het maandbudget verhoogd van € 3.000,- naar € 5.000,- zonder gewenst stijging in conversies. In juli 2017 is Increase gevraagd campagnes over te nemen en een nieuwe strategie uit te rollen gericht op groei.

Doelen bepaalt door Paula’s Choice
- Maandelijks groeien in nieuwe klanten
- Overall CPO voor bestaand en nieuwe klanten onder de € 7,50 houden

Resultaat

SEA
In een jaar tijd zijn de conversies per maand met 200% gestegen

- Na implementatie van de nieuwe strategie is de CPO is eerst gestegen naar € 9,-. Dit was noodzakelijk om groei in bereik en data te realiseren.
- Door optimalisaties is daarna de CPO weer gezakt naar gemiddeld € 6,-

Het aantal nieuwe klanten per maand is gegroeid met 200%. Dit tegen een lagere CPA (cost per acquisition / nieuwe klanten).


Social
1. Als eerste is een UTM tagging plan geïmplementeerd zodat alle traffic uit de campagnes te onderscheiden is op campagne-, doelgroep- en advertentieniveau.
2. Er is samen met de klant een analyse gemaakt om te bepalen wat de beste producten zijn om nieuwe klanten mee binnen te halen. Dit is uitgevoerd op backdata. Als hoofdproduct kwam één duidelijk product naar voren.
3. Er zijn nieuwe Facebookadvertenties ontwikkelt die de diverse doelgroepen aanspreken.
4. Voor het product zijn diverse landingspagina’s gemaakt.
5. Maandelijks wordt vanuit Paula’s Choice een analyse aangeleverd waarin het aantal nieuwe klanten uit het totaal aantal transacties blijkt.

Om de 2 weken zijn de advertenties geoptimaliseerd. Dit om een lage frequentie in de advertenties te houden en het beste resultaat. Pér doelgroep zijn er andere visuals en teksten waardoor bezoekers nooit dezelfde ad krijgen als ze in meerdere lijsten zitten.

Uiteindelijk heeft 300% groei opgeleverd in transacties in één jaar tijd. De CPA (voor nieuwe klanten) is echter met 55% gedaald.

Overige informatie

Paula’s Choice heeft tot op heden in 2017 een flinke groei doorgemaakt en groeit nog steeds elke maand. De SEA campagnes hebben een groot aandeel hierin. Door de optimale wijze waarop ze nu ingericht zijn kan voor 2018 de focus op een SEO- en content strategie. Dit is het volgende aandachtspunt.

De strategie is een succes. Ook omdat de CPC’s en dus CPA’s op Google steeds verder stijgen wordt nu budget verschuiven naar Facebook en Instagram voor 2018. Sinds kort is budget beschikbaar gesteld om de campagnes ook op Instagram uit te rollen. Naast de BHA worden nu vergelijkbare campagnes ontwikkelt voor diverse andere producten en huidonderwerpen. Voor de rest van 2017 en heel 2018 wordt nu een planning gemaakt met acquisitiecampagnes voor social.

Increase

Nijkerk
Increase
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe