Een fluid webshop voor Dekbed Discounter

Omschrijving

Wanneer je je groei jaarlijks verdubbelt mag je jezelf een grote speler noemen. Toch wisten we de conversie van webwinkel Dekbed-Discounter met een explosieve 31,2% te vergroten en een omzetstijging van 32% te realiseren. Allemaal dankzij inzet van slim data management, synergie en een gepersonaliseerde webshop.

Doel

Bij Dekbed-Discounter werden alle kanalen op volle kracht bespeeld, sinds twee jaar ook offline in de vorm van televisiereclames. Dit heeft geleid tot een klantenbestand van mindblowing omvang en omzet waar de meeste webshops alleen van kunnen dromen. De grootste uitdaging is het creëren van synergie. Kanalen moeten elkaar maximaal versterken, er moet inzicht komen in het rendement en verspilling moet worden voorkomen.

Synergie begint met inzicht en inzicht begint met data. Losse kanalen genereren elk hun eigen data en dat is lastig. De kunst is om de relevante informatie uit de losse silootjes te bundelen. Een Data Management Platform (DMP) biedt uitkomst, zeker gezien het volume waarop Dekbed-Discounter opereert. Het DMP werd de basis voor een goed doortimmerde cross-channel strategie.

Tijdens het proces kwamen we tot de conclusie dat Dekbed-Discounter zijn huisstijl aan het ontgroeien was. Aangezien we toch al lekker bezig waren, ontwikkelden we gelijk een plan voor een rebranding. Zo kon de personalisatie echt geïntegreerd worden. Het doel was een website die zich realtime opbouwt door content en producten te personaliseren die aansluiten op het 1-op-1 klantgedrag.

Resultaat

In slechts 8 weken implementeerden we het DMP, opgedeeld in twee fasen. In fase 1 bundelden we de relevante data uit de losse kanalen in de centrale database. De informatie werd direct gebruikt voor gepersonaliseerde campagnes op bijvoorbeeld Facebook en Adwords. Binnen de website bouwden we vervolgens tal van elementen, zoals fraaie banners en widgets, die gebruik maken van de nieuw ontgonnen data. Deze spelen real time in op het gedrag van de bezoekers, waardoor we ze hyper relevante content kunnen bieden. In de toekomst gaan we deze salesdata ook als persuasion binnen e-mail inzetten.

Wanneer je de juiste data weet te ontginnen ontstaan er 101 mogelijkheden om slim in te spelen op bezoekers en audiences. In de vorige fase verwerkten we een deel van deze mogelijkheden in het bestaande platform en de kanalen. Met het redesign vervingen werd de gepersonaliseerde toplaag native geïntegreerd, wat zorgt voor nog meer kansen. Hiervoor konden we gebruik maken van de learnings uit fase 1 en wisten we vooraf al wat de succesfactoren zouden zijn. De website past zich nu fluid aan op realtime klantgedrag.

De meeste dromen zijn bedrog, maar een conversiestijging van 31,2% is dat zeker niet. Dit komt neer op een terugverdientijd van drie dagen. We hebben het al vaker gezegd: de grootste winst zit ‘m in de synergie. Daarvan is Dekbed-Discounter het klaarwakkere bewijs.

Overige informatie

De nieuwe frontend van het e-commerce platform van Dekbed-Discounter is ontwikkeld o.b.v. een Progressive Web App (PWA). Deze is volledig losgekoppeld van Lightspeed, het e-commerce backend platform. Als data management tool wordt gebruik gemaakt van Datatrics. Deze tool staat in verbinding met het CRM systeem Copernica, Lightspeed, Analytics, Adwords en social platform Facebook. Zo wordt een volledig geautomatiseerd 360 graden profiel opgebouwd, dat op zijn beurt de basis vormt voor de opbouw van de fluid webshop.

Yellowgrape

Amsterdam
Yellowgrape
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe