DenHaag.com: de bron voor alle Haagse content

Omschrijving

DenHaag.com, dé bron voor 'alles Den Haag'. Een site die elke toerist én bewoner succesvol weet te engageren en Den Haag in binnen- en buitenland op de kaart zet. Q42 en Fabrique ontwikkelden daarom het eerste toeristische activatieplatform dat content first is en de gebruiker en zijn wensen herkent.

Doel

Het doel van DenHaag.com is om de Haagse toerist en bewoner te enthousiasmeren voor alles wat er te doen en beleven valt in die mooie stad achter de duinen. DenHaag.com zou dus niet alleen een stadsportal moeten zijn, maar een activerend vrijetijdsportal, passend bij de waarden die de stad heeft. Een platform gericht op content en die deze op de juiste wijze overbrengt aan de gebruiker. Op deze manier wordt de consumerende bezoeker gestimuleerd om o.a. evenementen, musea en winkels te bezoeken. DenHaag.com moest dé bron worden voor 'alles Den Haag'. Naast de herontwikkeling van de site liep namelijk een tweede project. Dit project hield in dat touchscreens in de VVV en op verschillende locaties in de stad en daarnaast grote narrowcastingschermen op prominente locaties geplaatst zouden worden. Deze worden gevuld met dezelfde content als DenHaag.com.

Er waren vier ontwikkelingen die aanleiding vormden om het vrijetijdsaanbod zo effectief mogelijk online te ontsluiten:
1) De vraag vanuit de gemeente aan de culturele sector om de collectieve cultuurparticipatie op te pakken.
2) De wens vanuit de cultuursector om collectief marketing in te zetten.
3) Den Haag Marketing wilde een vernieuwde website voor bezoekers om Den Haag als vrijetijdsproduct integraal neer te zetten.
4) De gemeente Den Haag en Den Haag Marketing wilden komen tot een integrale digitale infrastructuur met een single point of entry en een single point of exit.

Reden genoeg om alle initiatieven voor cultuur, uitgaan, restaurants en hotelovernachtingen samen te brengen in één activatieplatform.

Resultaat

DenHaag.com heeft veel aandacht gekregen als eerste clutter-free toeristisch activatieplatform. Het is mobile first en dus responsive en op content ontwikkeld. Ook een must voor de touchscreens op locatie. Met uitgebreide gebruikerstesten onderzochten we het sitegebruik. Vanuit deze customer journeys ontstond DenHaag.com als 'prikkelende wegwijzer' die ook verrast met restaurantjes. Op de homepage vind je de zoekfunctie what/where/when. Of je ontdekt met één klik de hoogtepunten. De focus op fotografie maakt de site uitnodigend en moedigt aan verder te zoeken.

Alles wordt ingezet om effectief te activeren. Lussen in de weg laten via 'Sneller naar Scheveningen' de snelste route zien. De koppeling met de NDTRC, een technische uitdaging, zorgt succesvol voor alle informatie over o.a. hotels en de uitagenda. En om het werk van de redactie te vergemakkelijken, bouwden we een maatwerk CMS en was er extra aandacht voor tooling. Met alle meertalige informatie is DenHaag.com dé bron voor elke bezoeker van Den Haag. Verder bouwden we een API. Deze bundelt het CMS met de NDTRC en zorgt zo voor verrijkte data die iedereen kan gebruiken die op zoek is naar de volledigste Haagse content.

Er is een enorme stijging ten opzichte van de oude omgeving; over heel 2013 waren er bijna 300.000 bezoekers, tegenover 400.000+ bezoekers op de nieuwe site in de tweede helft 2014 (+163%). Jeugdfestival De Betovering, literatuurfestival Writers Unlimited en dansfestival CaDance kregen op DenHaag.com veel aandacht. En melden een significante groei in aantal consumerende bezoekers.

Q42

Den Haag
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe