De Zitcheck

Omschrijving

Nederland is kampioen zitten. We zitten gemiddeld zo'n 8,5 uur per dag. Al dat zitten brengt veel gezondheidsrisico's met zich mee. Maar daar zijn we ons nauwelijks van bewust. Met de crossmediale campagne rondom de Zitcheck vestigt Zilveren Kruis aandacht op ons zitgedrag.

Doel

De ambitie was om in 2018 de spontane naamsbekendheid, merkoverweging en merkvoorkeur in de maanden oktober en november zo uit te bouwen, dat we op al deze drivers stevig op nummer 1 zouden staan. Op deze manier heeft Zilveren Kruis de beste uitgangspositie bij het ingaan van december: de nationale overstap-maand. Om dit te realiseren was het nodig om een goed uitgekiende crossmediale campagne te ontwikkelen met een relevant en impactvol onderwerp. Een onderwerp waarbij we de merkbelofte van Zilveren Kruis “raad en daad” verder konden laden; met tips en vooral ook een service. Maar ook een onderwerp dat iedereen moest aanspreken, zodat we ook echt die toppositie konden behalen.

Zilveren Kruis wil gezondheid dichterbij brengen voor iedereen. Ook vitaliteit. We ontdekten een bijzonder inzicht: “Nederlanders zitten het meest van heel Europa.” Hoe meer je zit, hoe hoger het risico op fysieke klachten. Een mooie kans dus om onze doelgroep bekend te maken met het Nederlandse zitprobleem en wat je daaraan kunt doen. Want gemiddeld 8,7 uur per dag is echt teveel.

De campagne had concreet de doelstellingen: Algemeen: Zorgen voor een nummer 1 positie onder zorgverzekeraars van de naamsbekendheid, merkoverweging en merkvoorkeur voor Zilveren Kruis. Touch: Zilveren Kruis op passende manier koppelen aan het domein Vitaliteit en het merk presenteren als waardevolle partner in gezondheid. Tell: De doelgroep bewust maken van hun (ongezonde) zitgedrag via opvallende content. Sell: Zorgen voor zo veel mogelijk landingen op de actiepagina en deelname aan de campaignable service: de Zitcheck.

Resultaat

Voor de campagne is gekozen voor een crossmediale Touch-Tell-Sell aanpak: In de Touch-laag op Radio en TV vertelt Harm Edens op humoristische wijze over het zitgedrag van Nederlanders. De Tell- en Sell laag vonden online plaats. Dit was de perfecte plek om de doelgroep via interactie bewust te maken van hun zitgedrag én ze te inspireren om er verandering in te brengen. In de Tell-laag werd influencer-duo the Bucket Boys ingezet om via een humoristische verborgen camera-prank Nederland te laten staan. In de Sell-laag werd de doelgroep opgeroepen om zelf de online Zitcheck te doen. Na het doen van de check konden ze via een speciale WhatsApp-coach verder aan de slag om meer te staan.

De campagne was een groot succes. De social video van de Bucket Boys werd meer dan twee miljoen keer bekeken, ruim 20% meer dan verwacht. Ook bleek Nederland zeer benieuwd naar hun eigen zitgedrag. De Zitcheck werd meer dan 119.000 keer gestart. Er was een conversie van 78% van start tot eind van de check, wat uitzonderlijk hoog is. De sociale inzet speelde hierin een essentiële rol. Was het voorheen vaak de e-mailinzet die voor het grootste deel van de traffic zorgde, dit keer was die rol weggelegd voor de social performance inzet. Deze inzet scoorde ruim 4x voordeliger dan verwacht. Het belangrijkste was het algemene effect dat de campagne had voor Zilveren Kruis: de naamsbekendheid (47%), merkoverweging (23%) en merkvoorkeur (16%) - een nummer 1 positie op al deze merkdrivers.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Greenberry, Fitzroy en Yune.
Technische realisatie Zitcheck door RobotKittens.

Overige informatie

Zilveren Kruis kaart een probleem aan waar bijna iedereen mee te maken heeft: te veel zitten. Ook jij als jurylid van de Dutch Interactive Awards zit nu waarschijnlijk deze tekst te lezen. En als je straks met de andere juryleden onze case moet beoordelen dan doe je dat waarschijnlijk ook zittend. Hopelijk gaan jullie dan wel met z’n allen even staan.

Maar het aankaarten is niet genoeg. We wilden het vooral ook persoonlijk maken door een ‘Zitcheck’ aan te bieden waarmee onze doelgroep inzicht kregen in hun persoonlijk zitgedrag en dat van bijvoorbeeld hun partner en/of kinderen. En als die bewustwording er is, dan kun je er ook echt iets aan doen. Door vaker op te staan en te bewegen. Zo krijgt Zilveren Kruis dat extra plekje in het brein van de consument en wordt de merkbelofte “raad en daad” concreet waargemaakt.

Inmiddels is de tweede flight van de campagne gestart, en is de Zitcheck ook doorvertaald naar de Google Assistant. Want de Zitcheck: die je natuurlijk het liefste staand. Via een de Google Home of de Google Assistant app is de Zitcheck nu ook te doorlopen.

Greenberry

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe