De Grote Speelgoedboek App

Omschrijving

De Grote Speelgoedboek App is een digitale extensie van Het Grote Speelgoedboek van bol.com. Dankzij image recognition kunnen kinderen alles in het boek digitaal tot leven brengen en zo spelenderwijs inspiratie opdoen voor het maken van hun verlanglijstje voor Sinterklaas.

Doel

De feestdagen, en in het bijzonder Sinterklaas, is voor ouders een drukke en stressvolle periode, maar voor kinderen is het de meest magische tijd van het jaar. bol.com snapt dat ouders het belangrijk vinden om dat ene perfecte cadeau te kopen en hun kinderen een onvergetelijke pakjesavond te bezorgen. Aan bol.com om haar positie als local hero te versterken door in deze belangrijke periode haar meest loyale klanten te helpen.

In 2019 lanceerde bol.com al Het Grote Speelgoedboek met als doel om het ouders nog makkelijker te maken met het vinden en kopen van de juiste Sinterklaascadeaus. Het doel voor 2020 was nog meer gemak bieden aan ouders en meer fun & inspiratie voor kinderen bij het maken van hun verlanglijstje.

Resultaat

De Speelgoedboek App is ontworpen voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 10 jaar. Omdat niet alle kinderen in deze leeftijd kunnen lezen is er een combinatie gemaakt tussen intuïtieve minimale navigatiepatronen met iconografie.
Voor het scannen van het speelgoed in het boek is gebruik gemaakt van een hybride vorm tussen image recognition en QR codes om zo al het speelgoed te kunnen herkennen. Na het scannen werden kinderen naar digitale werelden gebracht met video’s, interactieve quizzes en weetjes over het product. Op die manier raakten kinderen spelenderwijs geïnspireerd én werden ze geholpen bij het maken van hun verlanglijstje.
Een belangrijk component was de wisselwerking met de ouder; de app moest niet alleen een leuke ervaring zijn voor de kids, maar moest ouders ook helpen met het kiezen van de cadeautjes. Om die reden werd alle user data van de app teruggespeeld naar ouders in de vorm van een persoonlijke e-mail waarin het scangedrag van kinderen werd vertaald naar een top 3 cadeautips. Op die manier wisten ouders precies welk speelgoed hun kinderen graag wilden hebben.
Om het gebruik van de app te stimuleren is een 8D luisterverhaal ontwikkeld in samenwerking met kinderboekenschrijver Eric Hercules, voice-acteur Tygo Gernandt én onze dierbare Sinterklaas, Bram van der Vlugt (†).
37% van alle gebruikers van het speelgoedboek heeft de app gedownload, wat resulteerde in een totale engagement tijd van 1.35 miljoen minuten. Mede hierdoor wist bol.com de hoogste top of mind positie en omzet te realiseren gedurende de Sinterklaas periode.
*Bron: Memo2

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Bol.com Team Speelgoed & Entertainment, bol.com Creative Studio, CMN, AMP, Earforce, DPPLR, Post Office

Dept

Amsterdam
Dept
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe