De Boer & de boer, Een reis naar de herkomst van koffie

Omschrijving

Nespresso heeft Greenberry gevraagd een multimedia experience te ontwikkelen. Hierin nemen we koffieliefhebbers mee op een virtuele reis naar de herkomst van koffie. Vlieg met een drone mee over West-Java, navigeer tussen plantages en ontdek in 360º met eigen ogen en oren hoe de koffie van Nespresso wordt verbouwd.

Doel

Uit Nederlands consumentenonderzoek bleek dat Nespresso een bijzonder sterke positionering heeft als premium lifestyle merk, mede dankzij grote, internationale campagnes. Maar de directe betrokkenheid van het merk bij elke stap van het productieproces is minder bekend. En dat terwijl er bij de consument juist een toenemende behoefte is aan meer informatie over de herkomst van producten.

Nespresso vroeg ons daarom het verhaal achter hun koffie op een inspirerende en manier te delen. Een verhaal over de samenwerking met lokale boeren, het verduurzamen van de productieketen en betrokkenheid bij elke stap van het productieproces. De verwachting van Nespresso was een crossmediale campagne, die het verhaal op een geloofwaardige, journalistieke manier presenteert, onder andere online, in de boutiques, op televisie en tijdens en fotoexpositie.

Resultaat

Sacha de Boer neemt als verslaggever de doelgroep mee naar de koffieplantages om daar de Javaanse boeren te ontmoeten. De koffieboeren zelf vertellen hun verhaal over duurzaam verbouwen van koffie. De doelgroep waant zich zo in Indonesië en heeft het idee dat ze zelf over de plantages vliegen en de boeren ontmoeten. We vertellen het verhaal door middel van drone beelden, mini-documentaires, een fotoreportage en ontmoetingen in VR met de lokale koffieboeren.

Op televisie waren de De Boer & de boer mini-documentaires te zien op Discovery, National Geographic en 24Kitchen. En de fotoreportage die zij maakte van haar reis naar Java werd geëxposeerd in VondelCS, Amsterdam. Voor deze expositie werd een aanvullende informatie website gemaakt.

De 360º beelden van de online experience zijn als VR content uitgebracht. Onder klanten zijn ‘cardboard’ VR headsets verspreid, de VR experience werd verder aangeboden in de boutiques en is beschikbaar in de Oculus VR Store.

Tenslotte was in een select aantal Boutiques een interactieve etalage te zien met het documentairemateriaal. Middels een knop aan de buitenkant van de etalage konden voorbijgangers de etalage bedienen.

Resultaten:
Het online campagneplatform genereerde in totaal 100.000 sessies van gemiddeld 2 minuten. Van de 300.000 ‘cardboard’ VR headsets die zijn verstuurd naar Nespresso klanten, hebben tot nu toe ook nog eens 106.000 sessies opgeleverd. Daarnaast is De Boer & de boer uitgeroepen tot FWA site of the day én zal de VR content in de toekomst voor trainingsdoeleinden worden ingezet.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Credits:
Concept: Greenberry & BrandDeli
Art Direction & design: Greenberry
Copy & content: Greenberry & BrandDeli
Interaction design: Greenberry
Technical realization: Superhero Cheesecake (Platform), Kaliber Interactive (VR application, cardboard experience)
Account & PM: Greenberry & BrandDeli
Person responsible on clients side: Maureen Baas, Roderik de Maar, Rozemarijn Dolman-Plante
Other (optional):
Moving Arts (productie documentaires)
VR Gorilla (productie 360 videos)
Sound Circus (Sound studio)
Futurebrand (productie interactieve etalage)
LigaNova (productie etalages en instore)
Zenith (Mediabureau)

Overige informatie

Media:
Traffic naar de content kwam van een brede sociale media campagne op Facebook, Instagram en Twitter met onder andere 360º video posts. Verder werden banners, pre-rolls, een WeTransfer video-ad en homepage-takeover ingezet. Ook bevatten de TV en bioscoop uitzendingen een call to action naar de website.

Overzicht van resultaten:
- Website - totaal aantal sessies (niet uniek): 100k sessies
- Website - gemiddelde time on site: 2 minuten
- VR: Aantal keer dat de VR omgeving is bezocht: 106k sessies
- Media - totaal aantal impressies: 14 mln. Views
- Media - video uitingen tot het einde uitgekeken: 38%
- Media - CTR van homepage takeover: 1,75% (benchmark 0,75%)

Greenberry

Utrecht
Greenberry
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe