Data- en validatiegedreven redesign hollandsnieuwe.nl

Omschrijving

hollandsnieuwe bestaat sinds 2011. Ook al zijn de sales resultaten goed, een benchmark van WUA uit 2018 toont dat hollandsnieuwe laag scoort op Customer Experience. Een redesign van de sales journey van homepage tot checkout wordt gestart. Niet vanuit onderbuikgevoel, maar vanuit een data- en validatie gedreven proces.

Doel

hollandsnieuwe is 6e geƫindigd in de WUA benchmark. Concurrenten scoren dus beter en dat is in een prijsvechters markt een te lage score. Er moet iets veranderen.
De belangrijkste knelpunten die uit het onderzoek naar voren komen zijn
- het niet goed begrijpen van het productaanbod;
- een te drukke en kleurrijke website waardoor mensen worden afgeleid bij hun keuzes;
- te weinig bewijspunten die het vertrouwen wekken.
Dit heeft tot gevolg dat de sales journey niet altijd wordt voltooid.

Het doel van het redesign traject is om, naast het realiseren van een uplift in customer experience en conversie van de sales pagina's, een data- en validatie gedreven proces in de organisatie te implementeren waarmee continuous improvement mogelijk wordt.

Resultaat

Het veranderen van de digitale stijl en het redesign van de homepage, de telefoons pagina en de samenstel pagina levert hollandsnieuwe in september 2020 in een nieuwe WUA benchmark de 1e plek op desktop op. De conversie van de totale sales journey stijgt met ruim 12%.
Op basis van live usability tests met prototypes, online tests, ook met prototypes (via Usability Hub) en continue A/B tests op de live omgeving komt hollandsnieuwe samen met Chunk tot een gevalideerd redesign.

Verbeteringen die succesvol werden doorgevoerd zijn:
- een opgeruimde website met een rustig basis kleurenpalet en accentkleuren, waardoor belangrijke componenten beter uitkomen en gedragssturing makkelijker wordt;
- de hiƫrarchie is verbeterd en er zijn geteste proofpoints die vertrouwen wekken waarom je goed zit bij hollandsnieuwe.

Daarnaast is er een cultuuromslag in de werkwijze en samenwerking ontstaan: data wordt leading en geeft, samen met psychologische inzichten, de sturing die nodig is voor nieuwe aanpassingen van de website.


De verschillende pagina's zijn in het begin van 2020 gefaseerd live gezet.

CHUNK

Amsterdam
CHUNK
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe