House of Rituals

Omschrijving

In 2020 vierde Rituals haar twintigjarig bestaan met de introductie van House of Rituals, een Amsterdamse flagshipstore met unieke collecties. Omdat niet alle fans de fysieke winkel kunnen bezoeken, moest het House of Rituals uiteraard ook online te bezoeken zijn. Samen met Emakina creëerde Rituals een zeer bijzondere e-commerce ervaring.

Doel

Met het nieuwe concept ‘House of Rituals’ viert RITUALS haar twintigste verjaardag. De missie van RITUALS is al die tijd onveranderd: ‘We're not here to sell you beauty, we are here to make you feel good.’ In fysieke retail beheerst Rituals deze kunst als geen ander. Maar hoe vertaal je de kunst van Soulful Living naar een website? En overtuig je de consument om vanaf een scherm producten uit de House of Rituals collecties te kopen wanneer beleving zo belangrijk is?

Om alles nog complexer te maken is een groot deel van de House of Rituals collecties personaliseerbaar. De premium geurstokjes en geurkaarsen zijn verkrijgbaar in verschillende geuren, houders en accessoires (in totaal 240 mogelijke productcombinaties).

Emakina en RITUALS stonden hierbij dus voor een grote uitdaging:
het realiseren van de online ‘House of Rituals’ beleving
in combinatie met een logische e-commerce UX flow
voor producten die configureerbaar én personaliseerbaar zijn.

De juiste technologie, aanpak en de samenwerking met andere partners waren hiervoor key. Doordat de ‘House of Rituals’ flagship store later werd geopend dan gepland, kwam er extra druk op de planning van het project te staan. De producten moesten namelijk zo snel mogelijk online. Dit om onnodige voorraden tijdens de onzekere Corona periode te voorkomen.

Resultaat

Rituals.com draait op SalesForce Commerce Cloud, een SaaS platform dat goed past bij de internationale omnichannel strategie van RITUALS. Voor de House of Rituals productpagina’s is er gekozen om een aantal configurators te ontwikkelen in Vue. Deze configurators geven de bezoekers de mogelijkheid om op een eenvoudige manier een House of Rituals Rituals product te personaliseren en direct aan te schaffen (zelfs de fotografie wordt real-time aangepast aan de hand van de door de gebruiker gemaakte keuzes). Een op maat gemaakte API zorgt ervoor dat de configurator snel precies de juiste data krijgt. Doordat de componenten van de configurators onderling uitwisselbaar zijn kunnen er eenvoudig functionaliteiten worden aangepast of toegevoegd.

De development werkzaamheden zijn gestart in februari 2020 en de eerste lancering is volgens planning live gegaan in juni 2020 (Laundry & Mansion Collection). Verdere launches zijn gevolgd in augustus 2020 (Signature Collection), september 2020 (Bath textiles), januari 2021 (In-page configurator), februari 2021 (Jewelry) en maart 2021 (Bed linen).  

Heel bijzonder aan dit project is dat met veel succes een nieuwe productlijn is gelanceerd. Juist in een periode waarin de House of Rituals  flagship store het grootste deel van de tijd gesloten is geweest en waarin enkel minimale marketingactiviteiten zijn ingezet. Desondanks zijn de productlanceringen zeer succesvol - de producten lijken zichzelf te verkopen.  

De online omzet voor House of Rituals bedraagt, vanaf de eerste livegang (juni 2020) tot en met januari 2021, €3 mln. Dit zou hoger geweest zijn als niet veel producten sneller dan gedacht waren uitverkocht.

Overige informatie

Het interne UX team van Rituals werd in het ontwerpproces van deze premium online experience bijgestaan door interaction design en visual design experts van Hike One.

Quote Emilie Zijtregtop, E-commerce Product Development Manager RITUALS: “Together with Emakina and other parties involved we launched the premium customizable collection on the website, and at the same time we have also set a new standard in terms of photography, front end capabilities and techniques used to accomplish this.”

Emakina.NL

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe