New York Pizza goes local

Omschrijving

New York Pizza (NYP) is één franchiseformule met meer dan 200 verschillende. Traditioneel gebruikte folders voor de lokale marketing zijn zeer succesvol omgezet naar online marketing om met een ongekende goede resultaten. Zowel upper funnel als lower funnel campagnes zijn hierbij succesvol geweest.

Doel

Traditioneel gebruikte NYP folders voor de lokale marketing van de 200 franchise nemers. Door de opt-in regels voor offline marketing (NEE-NEE is nu de norm op de brievenbus) heeft NYP budget verschoven naar online marketing om het lokale bereik in stand te houden. Bovendien wil NYP de franchisenemer de controle en het inzicht geven over het rendement van de lokale marketing. Dat is met online marketing makkelijker dan met folders. York Pizza wil met het beschikbare online marketingbudget per franchisenemer maximale zichtbaarheid genereren op alle kanalen in het bezorggebied van de desbetreffende franchisenemer. De KPI’s hierbij zijn:
• Awareness: zichtbaarheid maximaliseren op de momenten die er toe doen
• Consideration: 10% hogere click-through-rate (CTR) door relevantere advertenties
Aangezien niet iedereen de hele dag zin heeft in pizza, richten we ons voornamelijk op de volgende twee doelgroepen:
1. Mensen die zin hebben in een pizza (en daar online naar op zoek gaan)
2. Mensen die nog niet weten of ze zin hebben in een pizza

Resultaat

Omvang SEA campagne:
In totaal zijn binnen SEA 664 tekstcampagnes met 5.494 advertentiegroepen, 8.574 zoekwoorden en 8.611 advertentiegroepen opgezet

Awareness:
Investering in social media campagnes leidt tot een grote stijging in
impressies (+1.222%) en uniek bereik (+1.412%).

Interest:
Lokale aanpak van de social media campagnes zorgt voor een hogere CTR (+18%) t.o.v. de landelijke campagnes.

Consideration/Conversion:
Omzet ligt 45% (!) hoger, terwijl de omzet van de landelijke SEA-campagnes gelijk blijft. Dit was al voor de corona lock down in Q1 2020. Daarna nam de omzet zelfs nog meer toe maar deze stijging wordt vanzelfsprekend ook veroorzaakt door de sluiting van de horeca tijdens de lock down periode.

Winstgevend:
de marge op de extra omzet is hoger dan de kosten. Deze campagnes
dragen bij aan de winstgevendheid van de deelnemende franchisenemers

Overige informatie

Upper Funnel Aanpak
• Bereik personen in het postcodegebied van een franchise, met interesse in pizza op het juiste moment (hungry hours) op de juiste plaats, wanneer de persoon zijn social kanalen checkt door te adverteren via bewegend beeld op Facebook, Instagram en Snapchat.
• Doelgroep: lokaal getarget in postcode levergebied
• Onderscheid tussen nieuwe en bestaande klanten
• Campagneplanning: adverteer tijdens hungry/opening

Lower Funnel Aanpak
• Bereik potentiële klanten in het juiste postcodegebied met interesse in pizza of NY Pizza, wanneer de persoon een zoekopdracht invoert in Google of Bing.
• Doelgroep: lokaal getarget in postcode en levergebied
• Uitingen: advertentieteksten en de landingspagina’s worden automatisch aangepast in een centraal systeem (Channable). Door middel van queryparameters en een spreadsheet, worden de ‘brandbox’ en de advertenties aangepast voor de specifieke actie van de vestiging.

Het budget verschilt per franchisenemer én per maand waardoor de budgetten voor 200 vestigingen twaalf keer per jaar, dus 2.400 keer per jaar en per kanaal aangepast moeten worden. Om het budget zo efficiënt mogelijk te besteden, hebben we dit proces vrijwel helemaal geautomatiseerd.
1. Kosten per campagne type en vestigingen worden elke ochtend vanuit de verschillende bronnen ingeladen in een spreadsheet. Google Ads Script: kosten van Google Ads / Display / YouTube. Supermetrics: kosten van Facebook, Bing, Snapchat, Instagram
2. Een aanbevolen dagbudget per kanaal en campagne wordt berekend o.b.v. het resterende aantal dagen
3. De aanbevolen dagbudgetten worden automatisch geïmporteerd in de tools d.m.v. een Google Ads Script.
Hierdoor vindt automatisch optimalisatie plaats op basis van alle relevante data!

Netprofiler

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe