Het Bugaboo Business Platform

Omschrijving

Bugaboo ontwerpt fantastische producten voor ouders. Ooit in Nederland begonnen met innovatieve kinderwagens, inmiddels is Bugaboo een wereldspeler met een uitgebreid productassortiment en flinke groeiambities. Voorwaardelijk voor deze groei is een volwaardig B2B commerce platform. Samen met Emakina heeft Bugaboo een platform gebouwd waarmee alle retail partners bediend kunnen worden.

Doel

Bugaboo staat voor innovatie, kwaliteit design en duurzaamheid. Bugaboo is bovendien een bedrijf in transitie met zeer ambitieuze doelstellingen. Een belangrijk onderdeel van de wereldwijde groeistrategie van Bugaboo is het digitaliseren van haar B2B activiteiten. Immers, het sneller, persoonlijker en beter bedienen van iedere reseller is voorwaardelijk voor groei.

De doelstellingen van het project waren helder:

1. Digitaliseer de traditionele informatievoorziening en bestelprocessen volledig, zodat de gehele supply chain wordt geoptimaliseerd.
2. Maak het ondersteunen van de retail partners voor de Bugaboo accountmanagers zo eenvoudig en efficiënt mogelijk.
3. Start met een pilot in Noord-Amerika en rol het platform daarna over de gehele wereld uit.

Emakina en Bugaboo stonden hierbij voor een grote uitdaging: hoe ontwerp, bouw en lanceer je binnen enkele maanden een dergelijk platform in de meer dan 50 landen waar Bugaboo actief is? Uiteraard rekening houdend met complexe integraties van de bestaande backend systemen. En minstens zo belangrijk, hoe zorg je ervoor dat al die retailers het platform gaan gebruiken?

Resultaat

Bugaboo formeerde samen met Emakina een multidisciplinair team om de pilot voor de Noord Amerikaanse markt te ontwikkelen. Het Bugaboo Business Platform is resultaat van de naadloze samensmelting van techniek, UX & design dat resulteert in een optimale ondersteuning van het verkoop & service proces.

De pilot in Noord-Amerika is binnen 10 weken gerealiseerd (en met succes gelanceerd), waarna het platform in 2020 razendsnel wereldwijd werd uitgerold. Het beste nieuws: vrijwel alle Bugaboo partners & retailers zijn direct overgestapt naar het Bugaboo Business platform

De resultaten:
- Binnen budget & deadlines
- Uitrol in 52 landen/ multi-currency;
- Nagenoeg 100% account activatie;
- Ruim 20% afname in manual orders;
- Sterke groei in B2B sales in 2020 (10% year-on-year);
- Record sales Black Friday & special events.

Het geheim achter dit succes? Een echt geïntegreerd Bugaboo/ Emakina team dat Agile continue werkt aan het verbeteren en uitbreiden van het platform. Hierbij smelten creativiteit en IT samen, zijn de wensen van de verschillende markten leidend en bepalen de gezamenlijke strategy & KPI-sessies de verdere doorontwikkeling.

Het Bugaboo Business platform is de eerste mijlpaal in de verdieping van het partnership Bugaboo & Emakina. Het gezamenlijk doel: Laat de wereld kennismaken met de buitengewone producten van Bugaboo!

Emakina.NL

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe