Esther Olofsson, Nederlands eerste échte virtuele influencer

Omschrijving

Esther Olofsson is de allereerste échte virtuele influencer van Nederland. “Geboren” in Malmö (Zweden) en sinds 2019 trotse inwoner van Rotterdam. Esther werkt samen met ondernemers en merken die passen bij haar karakter en smaak en heeft zich inmiddels in Rotterdam de rol van ‘most trusted city guide’ aangemeten.

Doel

Onthoud: Esther Olofsson is het middel, niet het doel. In dit geval heeft ze als doel het prototype te zijn voor andere door RauwCC gecreëerde virtual humans. Zo hebben we de blauwdruk, de ervaring en know-how om virtuele ambassadeurs te creëren voor willekeurig welke organisatie, welk merk of bedrijf.

Virtual humans zijn er niet ter vervanging van mensen, maar als aanvulling - verrijking. Ze voegen écht wat toe aan de marketing- en communicatiemiddelenmix van bedrijven. Zeker in een socialmedialandschap waar corporate accounts steeds minder bereik krijgen en te onpersoonlijk zijn om te volgen. Zeker, medewerkers en supporters zijn goed om als ambassadeurs te hebben, maar vormen ook een risico. Medewerkers komen en gaan en supporters doen wel eens dingen waar je je als bedrijf niet mee wil associëren. Op het snijvlak van corporate communicatie en employee advocacy is ruimte ontstaan voor virtual humans en met deze virtuele persoonlijkheden wordt ook de toon gezet voor chatbots en voiceapplicaties. Postillion Hotels als founding customer heeft met haar AI-medewerker Michiel al ruimschoots ervaring met deze trend.

RauwCC heeft Esther in co-creatie met Postillion Hotels volledig ‘in house’ ontwikkeld. In dit project zijn we met het team continu aan het innoveren en experimenteren. We sluiten hiermee aan bij RauwCC's manifest:
Wij vernieuwen, inspireren en activeren. Soms zijn we eigenwijs. Want wij gaan nóóit voor middelmatigheid. Met onze aanpak dagen we het communicatievak continu uit.

De ontwikkeling van Esther levert RauwCC persaandacht, nieuwe opdrachtgevers, inzichten en vooral veel werkplezier op.

Resultaat

Esther heeft momenteel ruim 45.000 volgers en bereikt ruim 33.000 accounts per week en heeft ruim 67.000 weergaven per week (peildatum: 1 maart 2021).

Ze heeft sinds haar lancering extreem veel persaandacht voor RauwCC gegenereerd. On- en offline publicaties in zowel binnen- als buitenland, waaronder op Emerce, Fonk, Marketingfacts, het AD en de Volkskrant. Maar ook op TecReview, América Retail en VirtualHumans.org. Vrijwel alle online publicaties zijn terug te vinden onderaan dit online persbericht: https://rauwcc.pr.co/186388-nederlands-eerste-echte-virtual-influencer

Voor de ontwikkeling van Esther werken we samen met Lotte Willemsen en Marije Brom van de Hogeschool Rotterdam. Zij doen onderzoek naar virtual influencers en wij gebruiken de resultaten van hun onderzoek voor de ontwikkeling van Esthers' storyline.

Op dit moment lopen er bij RauwCC meerdere aanvragen voor de creatie van virtual influencers, virtual ambassadors en virtual employees voor Nederlandse bedrijven en organisaties. Voor ons hét bewijs dat hier markt voor is en dat we hiermee de volgende stap gaan zetten in corporate storytelling.

Inmiddels heeft Postillion Hotels haar als brand ambassador gekozen en organiseert ze binnenkort voor 168 naamgenoten en hun introducees een spectaculaire sleepover party ter gelegenheid van de opening van het nieuwe Postillion Hotel aan de Meent in Rotterdam. Binnen 48 uur heeft Esther ervoor gezorgd dat ruim 1% van alle Nederlandse Esthers zich voor dit event heeft aangemeld.

RauwCC

Rotterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe