Twill: Wereldwijde logistiek. Digitaal geregeld.

Omschrijving

's Werelds grootste logistieke dienstverlener, Maersk, verplaatst op jaarbasis ruim 12 miljoen containers naar meer dan 60.000 klanten. De focus lag op volume, maar draait steeds meer om end-to-end service. Om kleinere ondernemers deze ongeëvenaarde logistieke betrouwbaarheid te bieden integreerde Maersk een nieuwe propositie. Maak kennis met Twill.

Doel

Het doel van Twill is om de slagkracht van Maersk toegankelijk te maken voor MKB-bedrijven wereldwijd. Of deze bedrijven nu voor het eerst internationaal verschepen, dit doen naar nieuwe bestemmingen of aan het opschalen zijn, via Twill krijgen MKB-ondernemers die minder volume verschepen toegang tot dezelfde logistieke kracht als de grootste partijen.

De vraag aan ons luidde: 'Hoe zorgen we ervoor dat Twill het beste B2B shipping platform ter wereld wordt voor klanten met weinig of geen kennis van logistiek?' En een vraag met zo'n ambitie grijpen we met twee handen aan!

Internationale logistiek is complex en vergt een hoop geregel. Het huren van containers, omgaan met wet- en regelgeving in vreemde landen, douane, vervoer van en naar de haven en (tijdelijke)opslag om maar een paar voorbeelden te noemen. Ook zijn er talloze telefoontjes, faxen en stapels papieren administratie nodig. Soms duurt het weken voordat je de juiste informatie en prijzen hebt. En als alles eindelijk geregeld is ben je er nóg niet zeker van dat je shipment volgens plan gaat verlopen.

Twill zorgt ervoor dat al deze zaken tot het verleden behoren. Vervoersmogelijkheden moeten eenvoudig vergeleken kunnen worden en in één oogopslag moeten klanten weten wat de status is van hun waardevolle shipment. Informatie moet direct beschikbaar zijn zodat er eindelijk een transparante, logistieke dienstverlening mogelijk is. Om dit voor elkaar te krijgen brachten we top-notch design samen met wereldklasse dienstverlening om Twill hét go-to shipment platform te maken voor MKB-bedrijven wereldwijd.

Resultaat

De strategie is helder; all-in gaan op het neerzetten van de best denkbare UX. Een focus die je niet vaak tegenkomt in deze markt. Daarbij continu user insights onderdeel maken van het ontwerpproces en keuzes onderbouwen op basis van data. En dit alles samenbrengen met de kracht van Maersk.

Het resultaat is een opvallend fris en overzichtelijk platform, gezien de onderliggende complexiteit. Via elk device is het zoeken, vinden, boeken en volgen van shipments in één keer geregeld. Daarbij versterkt de kracht van Maersk de ervaring door onder meer een load guarantee te bieden, wat betekent dat er altijd een plek is voor jouw container aan boord. En dat is een geruststellende gedachte in een markt waar 20-30% van de containers niet op de beloofde boot wordt geladen.

Telkens werden er meer landen toegevoegd aan de dienst met als resultaat dat er nu van en naar meer dan 160 landen verscheept kan worden. Een prestatie op zich, gezien het maatwerk voor de diversiteit in lokale wet- en regelgeving.

In 2020 sloten ruim 2500 nieuwe klanten zich aan. Maar de echte prestatie van Twill kan het best worden gespiegeld aan het verscheepte volume. In 2020 waren dit ruim 200.000 containers, maar liefst 13 keer zoveel als het voorgaande jaar! De ambities zijn torenhoog, maar de verfijnde ervaring aan de voorkant met wereldklasse service aan de achterkant maakt deze B2B propositie ijzersterk. En dat zie je terug in het resultaat.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Resoluut, Mr Koreander, Milkshake research

Overige informatie

Vanaf dag één is er maximaal ingezet op het creëren van een omgeving waarin het boeken van een internationale shipment zo eenvoudig is als het boeken van een hotelkamer. Tot in de kleinste details wordt er aandacht besteed aan de (logistieke) behoeften van MKB bedrijven. Twill haalt daarmee alles uit het behendige van een start-up en combineert dat met de kracht van een marktleider.

Onze designers zijn in een vroeg stadium onderdeel geworden van een gecombineerd Soda-Twill-team en hebben geholpen om topklasse productontwerp, zoals je dat gewend bent van de fijnste B2C platformen, in te zetten om deze B2B markt omver te blazen.

Een vast onderdeel van de werkwijze is het experimenteren met nieuwe features en diensten. Omdat er geen andere aanbieders zijn om de kunst bij af te kijken worden er doorlopend experimenten uitgevoerd om de dienstverlening steeds scherper te krijgen. Hierdoor blijft Twill, dat inmiddels zelf enorm is gegroeid, geleid door haar eigen business-drive en kennisontwikkeling.

Soda heeft het genoegen om onderdeel te mogen zijn van Twill's ontwikkeling. En na een grondige start begon in 2020 het platform vaart te lopen. Als bureau zijn we super trots op deze samenwerking en de kans die we hebben gekregen om samen échte impact te maken binnen deze markt!

Soda studio

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe