ASML All Employee Meeting

Omschrijving

Informeren. Verbinden. Trots. Die waarden stonden centraal tijdens ASML’s virtuele All Employee Meeting. De Plaza (bedrijfsrestaurant) werd volledig virtueel nagebouwd, de deelnemers namen als avatars deel, ASML’s DJ draaide door collega’s aangevraagde nummers, en middels virtuele claps, polls en live-vragen kon iedereen actief deelnemen. Het resultaat? De hoogste tevredenheidscijfers ooit

Doel

Jaarlijks organiseert ASML een All Employee Meeting (AEM). Dit is een live event in ASML’s Plaza, gelokaliseerd in ASML’s hoofdkantoor te Veldhoven. Het event wordt gestreamd naar alle wereldwijde ASML-locaties, alwaar ter plaatse duizenden medewerkers bijeenkomen. Het doel van de AEM is om medewerkers te complimenteren over de behaalde doelen van het afgelopen jaar en bij te praten over de ontwikkelingen binnen het bedrijf, de strategie, en de focus voor het aankomend jaar.

Na bijna een jaar corona en thuiswerken, wilde ASML haar medewerkers niet alleen informeren over de voortgang van het bedrijf, maar ook verbinden. Het was belangrijk dat medewerkers het gevoel hadden weer samen te zijn. Daarbij moest duidelijk worden dat ASML’ers zich weliswaar over de hele wereld bevinden, maar toch samen één geheel vormen. Daarnaast wilde ASML graag interactie faciliteren en zorgen voor een ‘wow-ervaring’ waarover nagepraat zou worden. Iets wat de medewerker trots zou maken op het bedrijf waarvoor ze werken, energie geeft, en motiveert; maar het allerbelangrijkste was dat het een virtuele omgeving betrof die voor alle ASML’ers herkenbaar was en hen het gevoel gaf weer even bijeen te zijn op kantoor. De keuze viel al snel op de Plaza; het hart van de ASML-campus. Een bijkomende wens vanuit interne communicatie was om de boodschappen die tijdens het event werden gedeeld, beter te cascaderen én er verdere follow-up aan te geven.

Resultaat

We nemen je mee in de belevingsreis van een ASML-medewerker.

Samen één sterk bedrijf
Op het ASML-platform upload ik mijn naam en foto. Ik zie mijn avatar richting een bol van stippen vliegen. Wow, elke stip is een collega! Dan zie ASML’s eigen huis-DJ Reagan plaatjes draaien. Dit zijn niet zomaar liedjes, maar nummers die collega’s trots maken op ASML in coronatijd. De namen van de nummers én aanvragers zijn zichtbaar op de DJ-booth. Om mijn waardering te uiten, klik op het ‘applaushandje’.

Sterk groepsgevoel
Een presentator heet me welkom in de, nog lege, virtuele Plaza. Dan roept ze: “Kom er allemaal maar bij!” Ik hoor epische muziek en zie collega-avatars binnenzweven. Na een jaar zie ik eindelijk mijn collega’s weer! Onze avatars verzamelen zich rond de presentatrice, op de balkons en in de zaal. De applausteller gaat door het dak!

Actief participeren, cascaderen
Dan starten de presentaties van de directieleden. Tijdens de presentaties kan ik vragen stellen via het platform. Na elke presentatie wordt via een pop-up-poll aan me gevraagd over welk onderwerp ik meer zou willen weten ná het event. Ook krijgt een aantal collega’s de kans om via video hun vraag aan de directie voor te leggen. Zij zijn zichtbaar op de DJ booth. Aan het eind van het programma zien we de poll-uitslagen en horen we over welke onderwerpen we na het event meer horen. Tot slot trakteert DJ Reagan ons op een muziekmix, waarbij al mijn collega’s “swingend” in beeld komen. Wat een feest!

Overige informatie

Vier partijen sloegen de handen ineen: ASML (klant), NEP (facilitair bedrijf voor tv- en webcastregistraties), MediaMonks (digitaal productiebedrijf) en La Plume Media (communicatiebureau met specialisme interne communicatie). Gezamenlijk werd een interactief, innovatief event neergezet, waarbij MediaMonks verantwoordelijk was voor het digitale platform, NEP voor de broadcast en de uitwerking van de virtuele studio en La Plume Media voor de vertaling van ASML’s doelstellingen naar een audiovisueel totaalconcept. Er was onderling doorlopend afstemming over zaken als user interface, look & feel en UX design, waarbij het communicatieteam van ASML de drijvende kracht was achter de inhoud en het programma.
Resultaten
- Meer dan 13.500 deelnemers
- Meer dan 11.000 poll-stemmen
- Meer dan 300 vragen
- 34.000 keer geapplaudisseerd
- 1.900 keer teruggekeken
- Alle medewerkerstevredenheidscijfers over de AEM gingen omhoog!
o I feel proud to work for ASML: 9.2 (was: 7.5 in 2020)
o I feel informed: 8.2 (was: 7.7 in 2020)
Enkele reacties:
o The virtual setup mimicking the Plaza gave a real home and familiar feeling, increased by filling it with your known and yet unknown colleagues
o The approach taken to be “together” (floating heads) was really good. The digital experience was flawless. I feel proud of being part of this company and I’m looking forward for the AEM of next year.
o Being “together” in a jam-packed Plaza, the culinary heart of our company, felt so good it brought tears to my eyes
o Thanks for making this extraordinary AEM amid all the circumstances we are in!

+ Voeg case toe