Digitale museum experience

Omschrijving

Het eigenzinnige werk en extraverte karakter van Ed van der Elsken leende zich voor breder tentoonstellen dan alleen fysiek in het museum. Met een interactieve tentoonstellings-app en een Instagram story concept bereikte het museum een nieuwe, jonge doelgroep.

Doel

Hoe ontsluiten we onze collectie voor een nieuwe, jongere doelgroep op een innovatieve en digitale manier? En als die jongeren naar het museum komen, hoe laten we hen dan beter kijken naar onze collectie? Voor de tentoonstelling Lust for Life - de kleurenfotografie van Ed van der Elsken, zijn dat de vragen waar we in opdracht van het Nederlands Fotomuseum mee aan de slag zijn gegaan.

De primaire doelgroep van de Lust for Life tentoonstelling was een nieuw, jong (millennials 20-30) en divers publiek uit de regio dat niet eerder of weinig het museum heeft bezocht, maar wel cultureel geïnteresseerd is. Met het Instagram concept, een vernieuwende presentatievorm, willen we doelgroepen bereiken die anders niet of nauwelijks geïnteresseerd zijn in erfgoedpresentatie en -behoud. Met de interactieve app willen we deze doelgroep meer betrekken tijdens bezoek en binden na bezoek.

Resultaat

Ed-app
Voor de bezoekers van de tentoonstelling hebben we een app ontwikkeld. Met de app kun je als het ware door de lens van Ed van der Elsken kijken naar de beelden die hij heeft gemaakt. In de app wordt de foto herkend door middel van beeldherkenning en zo ervaart de bezoeker hoe Ed de beelden heeft gemaakt (werkwijze) en waar hij de beelden heeft gemaakt. Iedere foto is een ‘sleutelwerk’ die toegang geeft tot ‘wat je niet ziet’: extra foto’s, video’s, tijdsbeeld, restauratie, beeldselectie (contactvellen) en monteren. De app is meer dan 3.500 keer gedownload en tijdens de tentoonstelling zijn er 15.000 beelden gescanned. De app is zo ontwikkeld dat Het Nederlands Fotomuseum deze ook voor volgende tentoonstellingen in kan zetten.

Insta story
Om het werk van Ed van der Elsken ook buiten het museum onder de aandacht te brengen hebben we een vijfdelige Instagram story serie ontwikkeld. Elke week werd er een nieuwe aflevering gepubliceerd. Elk ‘seizoen’, bestaande uit vier afleveringen belichtte een ander karakteristiek aspect van het werk van Ed: zo ging er een seizoen over reizen, één over editen, één over innovatie. Voor de Insta-story hebben we samengewerkt met hedendaagse makers en influencers als Stacii Samidin, Dennis Storm en Sabrina Starke. De stories werden in totaal 35.000 keer bekeken en zijn gemiddeld voor 80% afgekeken.

Overige informatie

De Instagram story serie is te bekijken via de Instagram van het Nederlands Fotomuseum: https://www.instagram.com/nlfotomuseum
Klik op: Ed S01

IN10

Rotterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe