Binnenhof Online

Omschrijving

Zowel het Binnenhof als de parlementaire democratie ondergaan een ingrijpende transformatie. Met de sluiting van het Binnenhof en de landelijke verkiezingen voor de deur openen we het Binnenhof online. Ga op virtuele tour met Charlotte Nijs of Alexander Pechtold en ontdek wat er gebeurt met je stem.

Doel

Het doel is om een relevant en duurzaam platform te ontwikkelen voor de komende vijf jaar. Een stabiele basis met daaromheen talloze formats, realtime events en sociale kanalen waarmee kan worden ingespeeld op de actualiteit en urgente onderwerpen.

Daarbij zal het Binnenhof online worden ingezet voor educatie doeleinden middels samenwerkingen met SchoolTV & Prodemos.

De belangrijkste vragen waren:

Hoe maken we een eigentijdse, goed werkende virtuele omgeving van het Online Binnenhof waarin we de geschiedenis invoelbaar maken?

Hoe kunnen we de geschiedenis, heden en eventueel toekomst van de (parlementaire) geschiedenis met elkaar verweven met aansprekende, digitale vertelvormen?

Hoe kunnen we een extra, aanvullende ervaring bieden aansluitend bij het tv-programma ‘De strijd om het Binnenhof’.

Resultaat

Het Binnenhof Online gaat over het verleden, maar misschien nog wel meer over het nu en over de toekomst. We verbinden met digitale vertelvormen de actualiteit (bijv. verkiezingen) met de geschiedenis (ontstaan algemeen kiesrecht) en maken hiermee onderwerpen over onze geschiedenis en democratie toegankelijk voor een breed publiek.

Het is een interactieve site waarin je kunt ronddwalen in de 360° ruimtes van het Binnenhof en kunt luisteren naar de verhalen over wat zich er allemaal heeft afgespeeld. De eerste gidsen van dit online avontuur zijn oud-politicus Alexander Pechtold, politiek verslaggever Charlotte Nijs en is er een Binnenhof Onderwijs tour met presentator Maurice Lede. De gidsen begeleiden je door de diverse ruimtes heen. Bekende ruimtes als het Torentje, de Eerste Kamer, Tweede Kamer en de Ridderzaal. Maar ook ruimtes waar je anders niet mag komen of minder bekend zijn.

Je kunt het Binnenhof ook vrij verkennen. Je kunt dit doen aan de hand van een 3D kaart, tijdlijn, of personages. De navigatie hiervan is vanzelfsprekend. Personages, objecten, ruimtes en momenten zijn allen aan elkaar gelinkt.

Overige informatie

De doelgroep van het Online Binnenhof is breed. Van jong tot oud, van leerlingen tot NTR fans, van algemeen geïnteresseerde tot politiek betrokkenen. Om focus aan te brengen is een uitdagende doelgroep gekozen: de jongvolwassenen en grotendeels nieuwe stemmers tussen de 18 en 30 jaar oud. Daarom is gekozen voor een mobile first aanpak, om optimaal aansluiting te vinden op de mediaconsumptie van deze doelgroep.

IN10

Rotterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe