Internationaal Film Festival Rotterdam - Volledig digitaal

Omschrijving

Het jaarlijkse International Film Festival Rotterdam (IFFR) is een 12-daags evenement waarbij filmmakers van over de hele wereld in Rotterdam hun werk tonen aan het grote publiek. Door de COVID-19-pandemie moest IFFR afwegen: dit jaar afblazen of lukt het om in korte tijd de vijftigste editie volledig digitaal te houden?

Doel

Het vijftigste filmfestival digitaal beleven
Door de coronapandemie dreigde het vijftigjarige feestje in februari 2021 niet door te kunnen gaan. De website moest van een traditioneel ticketplatform versneld transformeren naar een complete online experience. De jaarlijkse 300.000 bezoekers moesten nu online elkaar kunnen ontmoeten, samen films kijken en dat vertrouwde festivalgevoel ervaren.

De keuze voor een volledig digitaal festival werd pas eind november 2020 gemaakt. De doelstelling was om de trouwe fans van IFFR niet teleur te stellen en de offline ervaring digitaal na te bootsen. Achter de schermen betekende dat niet alleen dat alle films digitaal on-demand beschikbaar moesten komen, maar ook dat typische film belevingen zoals films uitzoeken, samen kijken en Q&A-sessies met regisseurs en acteurs anders zouden verlopen.

Een grote uitdaging voor IFFR en Burst Digital in de digitale transformatie was het samenbrengen van een grote hoeveelheid content uit verschillende systemen:

1.500 contentpagina’s
3.100 blogpagina’s
20.600 film & eventpagina’s

Bovendien waren er API-koppelingen nodig met het ticketing-systeem, film-informatiesysteem, het VOD-platform en de Publieksprijs. Daarnaast bood een digitaal festival ook nieuwe mogelijkheden om de totale ervaring te verrijken, zoals een AI voor filmsuggesties en aanvullende achtergrondinformatie terwijl de film draait.

Winter en zomer, online & offline
Vanwege de coronacrisis werd de vijftigste jubileum editie gesplitst in een winterdeel (1-7 februari) en een zomerdeel (2-6 juni). De wintereditie was volledig virtueel. De zomereditie zal naar verwachting ook gedeeltelijk fysiek kunnen plaatsvinden in een hybride vorm waarbij offline en online elkaar aanvullen.

Resultaat

Publieksbetrokkenheid
• Ruim 132.000 bezoeken, waarvan 59% uit Nederland. Verder komt 9% uit de VS, 3% uit de UK, gevolgd door India, Duitsland, Frankrijk, Brazilië, België, Spanje en Canada.
• Ruim 20% keek naar online premières en ongeveer 80% keek on-demand.
• Op YouTube genereerde we meer dan 4.000.000 views.
• Er waren bijna 13.000 interacties met de augmented reality-installaties van Tiger on the Loose die door de hele stad stonden.

Websiteverkeer
• In de aanloop naar het festival tussen 18 en 31 jan. ontving IFFR.com ruim 1.1 miljoen pageviews, mensen bleven gemiddeld 4m 17s op de website.
• Tijdens de wintereditie waren er 140.714 unieke bezoekers.
• De website trok na het festival met het on-demandprogramma nog een extra 51.434 unieke bezoekers.

Filmindustrie & pers
• 1797 gasten uit de filmindustrie, uit 99 landen.
• 508 journalisten uit 61 landen, 41% meer internationale persaccreditaties.

Achter de schermen
Het schaalbare videoplatform voor het draaien van de premières en de on-demand films draaide uiterst stabiel de gehele wintereditie.

Juul Veenboer, Head of IT Department:
“Wij kijken terug op een succesvolle online jubileum-editie. Het festival bood een online filmprogramma met een groter bereik buiten de randstad, gaf filmmakers een platform met allerlei onderdelen, kende meer accreditaties toe aan de internationale pers en werd gekenmerkt door een indrukwekkende engagement bij de Pro-activiteiten. De insteek en opbouw van ons applicatielandschap heeft deze versnelde ontwikkeling enorm ondersteund. Zonder de daadkracht en flexibiliteit van al onze digitale partners was dit niet mogelijk geweest.”

Overige informatie

Digitale transformatie
Het grootste filmfestival van Nederland gaat ook in 2021 gewoon door ondanks corona. De vijftigste editie werd door een complete digitale transformatie niet alleen gered, maar ook verrijkt. De online wintereditie werd bezoekt door zowel bestaande fans als nieuwe bezoekers en persleden.

Grotere toegankelijkheid
Marit van den Elshout, hoofd IFFR Pro: “De grotere online toegankelijkheid vanuit de hele wereld was essentieel bij het stimuleren van de samenwerkingen en connecties die zo belangrijk zijn voor onze industrie. Dit werd mogelijk gemaakt door tools als Festival Scope, ons platform voor media en industrie waarop 15.557 vertoningen hebben plaatsgevonden. Onze dank gaat uit naar de professionals die de toewijding, energie en het geloof in ons hadden om te zorgen voor dit cruciale platform voor de industrie.”

Een nieuwe virtuele IFFR-ervaring
Zakelijk directeur Marjan van der Haar over de wintereditie: “Dit deel werd met name online gehouden en we waren verheugd om te zien hoe betrokken de filmmakers waren bij de kijkers, die door heel Nederland vanuit huis hebben gekeken dankzij ons breed toegankelijke format. Van de festivalcampagne waarin verleden, heden en toekomst samenkwamen tot de installaties van Tiger on the Loose, IFFR Daily, Big Talks, maar bovenal de online vertoningen en Q&A’s; we zijn erin geslaagd een nieuwe, virtuele IFFR-ervaring te creëren.”

+ Voeg case toe