Het kennis platform van de publieke omroep

Omschrijving

Hoe wordt een vaccin getest? Is suiker verslavend? Het antwoord op deze en héél veel andere vragen is te vinden op npokennis.nl. Hét kennisplatform van de NPO dat antwoord geeft op vragen over actuele kwesties en vragen die aansluiten bij je persoonlijke leven. NPO Kennis… en je weet het.

Doel

Nederlanders tussen de 18 en 40 jaar zoeken gemiddeld 3 keer per dag online naar kennis en weetjes. In een tijd dat informatiestromen steeds complexer worden en we steeds moeilijker echt nieuws van fake news kunnen onderscheiden, biedt NPO Kennis op een hedendaagse, laagdrempelige en inclusieve manier betrouwbare informatie.

De NPO is de grootste aanbieder van audiovisueel informatief en educatief materiaal in Nederland. Een belangrijke kwalitatieve bron van kennis, met een schat aan relevante content die het publiek in hun zoektocht naar antwoorden op vragen nog onvoldoende weet te vinden. Het doel was om te komen tot een platform waarop deze kennis op één centrale plek ontsloten wordt.

Resultaat

NPO Kennis sluit op basis van het stories format goed aan bij de mediabeleving van jongeren. Het platform stelt gebruikers in staat op elk gewenst moment kennis op te doen via beknopte story cards met unieke content afkomstig uit de videocollectie van de publieke omroepen. NPO Kennis, dat onder redactie staat van de NTR, scheidt feiten van fabels en heeft als doel het publiek te helpen het nieuws en de wereld om hen heen beter te begrijpen.

Om belangrijke zaken te verduidelijken, wordt context geboden en zijn educatieve lagen aan het bronmateriaal toegevoegd in de vorm van infographics, quizzen en polls. Ook Net in Nederland, het platform voor nieuwkomers, zal deel gaan uitmaken van NPO Kennis.

Overige informatie

Er is veel aandacht besteed aan de wisselwerking tussen het platform en social media, met focus op mobiel gebruik. Het streven was een vrijwel naadloze overgang van kanaal naar kanaal, om zo het platform een logische plek te geven tussen de kennis- en mediaconsumptie van de doelgroep. Op basis van gebruikersonderzoek is gebleken dat de doelgroep dit ook zo ervaart.

IN10

Rotterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe