Bakkers bakken beter met Better Baking

Omschrijving

Iedere bakfanaat in Nederland zou bij het woord ‘bakken’ direct aan Kenwood moeten denken. Hoe krijgen we dit nou voor elkaar, zonder plat producten te pushen? We zijn vanuit marktonderzoek gestart met de community BetterBaking.nl

Doel

De keukenapparatuur van Kenwood maakt het leuk om in de keuken te staan en tovert een glimlach op het gezicht van elke bakfanaat. Iedere bakfanaat in Nederland zou bij het woord ‘bakken’ direct aan Kenwood moeten denken. Door onderzoek kwamen we erachter dat dit zeker niet het geval is. Al snel kwamen we erachter dat concurrenten en influencers vaak pushen op recepten – een gestreden strijd. Wel zagen we kansen voor Kenwood bij het leren van baktechnieken. De keukenmachines van het merk zijn van een dusdanig hoge kwaliteit, dat geen enkel apparaat beter geschikt is om baktechnieken onder de knie te krijgen. Dit is ook precies wat we tussen de oren willen krijgen bij de doelgroep.

Voordat we het idee helemaal zijn gaan uitwerken, wilden we er zeker van zijn dat dit wel zou aanslaan in de markt, want “Most new ideas fail in the market—even if competently executed. We call this the Law of Market Failure” (Alberto Savoia, voormalig Innovation Agitator bij Google). Om dit te testen hebben we onze eigen “taste testing strategy” gebruikt: op basis van een pre-onderzoek intern een online enquête gemaakt en die vervolgens gepromoot via online campagnes. Dit alles met een drie-koppig-doel: data verzamelen, de doelgroep teasen en interesses polsen bij de doelgroep. 

Resultaat

De data was eenduidig: er zit potentie in het idee en de doelgroep is klaar om te leren. Uit deze zee aan data, is het Better Baking platform geboren. Hét gloednieuwe bakplatform dat bakfanaten uit het hele land samenbrengt.

Gebruikers vinden in de digitale bakstudio bergen aan inspiratie. We nemen hen stap voor stap mee in de meest uiteenlopende baktechnieken. Deze worden door niemand minder dan Hans Spitsbaard, winnaar van Heel Holland Bakt, uitgelegd. Bovendien bieden we iedereen de kans om eigen baksels te uploaden. Andere bakfanaten kunnen deze baksels vervolgens liken of tips geven!

Door de mogelijkheden tot interactie, bouwen we aan een hechte community. Deze wordt gefaciliteerd door en staat altijd in verbinding met het merk Kenwood.
Middels advertenties op social media, influencers en partners als Coolblue, hebben we vervolgens het platform bij de juiste doelgroep onder de aandacht gebracht. 

+4% brand awareness
+10% brand recall
+22% volgers op social media

Overige informatie

Vanaf het vooronderzoek af aan hebben we al mooie resultaten weten te boeken. Een hoog aantal respondenten die ons van waardevolle inzichten hebben voorzien heeft ervoor gezorgd dat we een stevig fundament hadden om de campagne op te bouwen. De inzichten hebben we vertaald in unieke content om de behoefte van de doelgroep te vervullen. Deze content serveren we uit op een uniek platform waar autoriteiten in de bakwereld zoals Hans Spitsbaard je alles vertellen wat jij moet weten over bakken. Een mix van blogs, toffe techniekenvideo’s, recepten en misschien wel het leukste; user generated content. De bakfanaten van Nederland krijgen op het platform namelijk een podium om te laten zien wat ze in huis hebben! Deze community zorgt tevens weer voor een nieuwe aanwas aan traffic en nieuwe gebruikers.
Het platform heeft ervoor gezorgd dat we voor Kenwood perfect invulling hebben gegeven aan hun initiële vraag; hoe kunnen we ervoor zorgen dat de doelgroep bij bakken direct aan Kenwood moet denken? Als we kijken naar de resultaten hebben we in een korte tijd al grote stappen gezet en als het platform in hetzelfde tempo blijft groeien linkt heel Nederland binnenkort bakken aan Kenwood.

Fingerspitz Online Marketing

Breda
Fingerspitz Online Marketing
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Type oplossing

Tags

+ Voeg case toe