ASML.com - Belichaming van innovatie en samenwerking

Omschrijving

ASML, “the most important tech company you’ve never heard of”, wil de naamsbekendheid van het merk vergroten. Het maatschappelijk betrokken, innovatieve hightechbedrijf heeft namelijk veel te bieden. Het nieuwe ASML.com maakt een breder publiek bekend met de wereldwijde impact van ASML en weerspiegelt hun focus op technologische én menselijke vooruitgang.

Doel

Als één van de meest vooruitstrevende hightechbedrijven van onze tijd maakt ASML lithografiemachines. Deze machines zijn kritisch in de productie van chips voor heel veel elektronica, waaronder jouw telefoon. Hoewel het bedrijf dus een cruciale rol speelt in onze wereld, is de kans groot dat jij, en velen met jou, nog nooit van ASML hebt gehoord. En daar moest verandering in komen.

De online aanwezigheid op orde krijgen maakte daar een groot onderdeel van uit. Op het platform maakt ASML complexe materie bereikbaar en begrijpelijk – voor iedereen. Of je nu analist, investeerder, leverancier, potentiële werknemer of geïnteresseerde bent, er is een passend antwoord op je vraag.

Voor de groei en ambitieuze toekomstplannen is ASML op zoek naar de juiste experts en talenten. De uitdaging is echter dat ASML niet het enige bedrijf is dat op zoek is naar deze mensen. Alleen al in de Verenigde Staten wordt er in 2025 een tekort van 2,5 miljoen techtalenten voorspeld. Facebook, Google, Tesla: stuk voor stuk bedrijven met enorm aanzien, vissend in dezelfde talentenvijver. Je moet als bedrijf momenteel dus van goede huizen komen om de beste mensen te vinden en binnen te halen.

Dat begrijpt ASML maar al te goed. Daarom steekt het bedrijf veel tijd en aandacht in de volledige klantreis van potentiële werknemers. De corporate website speelt een sleutelrol in deze reis: het is dé plek waar men oriënteert, bevestiging zoekt en solliciteert. Het bewerkstelligen van een soepele gebruikerservaring met naadloze integratie in de volledige journey is daarom ongekend belangrijk.

Resultaat

Het project begon met een researchfase, waarin zowel Valtech als ASML waardevolle informatie verzamelde bij verschillende doelgroepen. Met deze input op zak heeft Valtech (in samenwerking met Fabrique) de nieuwe digital branding en platform gerealiseerd. Gedurende het hele project stond een content- en digital first aanpak centraal. Door de gebruiker centraal te zetten maak je content- en techniekoplossingen die volledig aansluiten op de gebruikersbehoeften. Deze werkwijze resulteerde in een schaalbaar en toekomstbestendig platform dat het vernieuwende karakter van ASML belichaamt. Dat zie je ook goed terug in het design. De precisie die komt kijken bij het produceren van chips staat centraal in de vormgeving van het nieuwe platform. Subtiele animaties en verfijnde ontwerp elementen, uitgedacht tot in detail, weerspiegelen het nauwkeurige, innovatieve karakter van ASML.

De doelstelling was ASML bereikbaar en begrijpelijk te positioneren in een naadloze klantervaring. De resultaten laten zien dat we hierin zijn geslaagd. Afgelopen jaar bezochten 1.4 miljoen unieke bezoekers de website, 7% meer dan een jaar daarvoor. Met een conversieratio stijging van 12% (aantal ingevulde sollicitaties t.o.v. bezoekers) heeft de transformatie zijn doel behaald. Mobiele sollicitaties zijn met 58% gegroeid. Alle sollicitaties bij elkaar komen afgelopen jaar op 113.000. Vergelijk de vindbaarheid van de huidige website met de vorige, en je ziet een stijging van 228% in organische impressies en 73% meer traffic. Dit is vooral indrukwekkend als je bedenkt dat het aantal pagina’s is teruggebracht van 16.000 naar 600, zonder verlies van SEO-waarde.

Overige informatie

Internationaal adviesbureau BearingPoint beoordeelde het platform als een van de beste in de technische industrie: “ASML’s website is very well designed and allows customers to easily access information about the company, its products, and its locations. This is done in an interactive way through innovative design.”

Een drastische repositionering van het merk, volledig vernieuwd platform en naadloze customer journey mét mooie resultaten: dit project is er eentje om trots op te zijn.

Valtech

Utrecht
Valtech
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe