Hulppiet, het interactieve sinterklaasverhaal van bol.com

Omschrijving

Het is de droom van ieder kind: op stap gaan met Sinterklaas. Maar waar het vroeger bij dromen bleef, laat bol.com deze langgekoesterde wens in vervulling gaan. Samen met Dept maakten zij het interactieve Sinterklaasverhaal Hulppiet, waarmee kinderen via Google Assistent de goedheiligman helpen met het rondbrengen van cadeautjes.

Doel

In de weken voor 5 december is Sinterklaas overal. Op tv, socials, bij de landelijke intocht en de lokale intocht. En met Sint in het land, is ook de belangrijkste retailperiode voor bol.com aangebroken. Extra belangrijk dus om bij ouders met kinderen die nog in Sinterklaas geloven op de radar te komen.

Voor ouders zijn die weken stressvol. Intochten bezoeken, klaar zitten voor het Sinterklaasjournaal, verlanglijstjes maken en meerdere malen schoentjes vullen met de juiste cadeautjes. En dan is het nog niet eens pakjesavond! Maar ondanks alle hectiek willen ze het Sinterklaasfeest wel zo magisch mogelijk maken voor hun kinderen. Bol.com helpt hen daarbij door alle cadeautjes op tijd af te leveren maar wilde dit jaar een stap verder gaan en vroeg Dept om hulp.

Resultaat

Met Hulppiet komen kinderen via Google Assistent in contact met Sinterklaas. Kinderen kunnen Sinterklaas helpen door een cadeautje af te leveren. Door zijn vragen te beantwoorden doorlopen kinderen een gepersonaliseerd verhaal.

Hulppiet kent verschillende verhaallijnen, waardoor kinderen Sinterklaas telkens op een andere manier helpen. De verhalen zijn ingesproken door Bram van der Vlugt, die voorheen Sinterklaas vertolkte tijdens de officiële landelijke intocht. Het Belgische Sinterklaasfeest is nét anders, dus dat verdient een eigen verhaal. Daar worden de kinderen bij de hand genomen door een Vlaamse Sinterklaas.

Door verschillende externe databronnen te gebruiken, wordt het verhaal beïnvloed door de weersituatie. Is het koud, dan kan het kind kiezen tussen verschillende dikke winter outfits. Ook komt het kind op pad herkenbare plekken uit hun buurt tegen, zoals hun school of sportclub. Zo wordt het een persoonlijke ontdekkingstocht. Ieder verhaal wordt verrijkt met eigen muziek en geluidseffecten.

Afgaande op de resultaten bleek op stap gaan met Sinterklaas echt een droom van vele kinderen:
· Hulppiet had een bekendheid van 33% onder de doelgroep ouders met kinderen. 8 procent boven de doelstelling van 25 procent (Memo2, Hulppiet activatie onderzoek, 2019).
· De combinatie van technologie en magie bleef ook niet onopgemerkt door de pers. Hulppiet genereerde voor €113.000 aan mediawaarde via free publicity.
· Tijdens de campagneperiode werden er gemiddeld 4071 verhalen per dag gestart. 35.7% boven onze doelstelling van 3000 gestarte verhalen per dag.
· Door de hulp van bol.com is Sinterklaas meer dan 35.000 hulppietjes rijker.

Overige informatie

Sinterklaas vroeg kinderen om hulp in een persoonlijke videoboodschap. Ouders en kinderen werden separaat getarget. De kinderen werden via TV rondom het Sinterklaasjournaal en de landelijke intocht en er werd OLV ingezet rondom kindercontent. Ouders werden getarget via Facebook video ads. Hierdoor konden de ouders direct door naar de landingspagina, waar alle informatie te vinden was. Om Hulppiet op impactvolle wijze onder de aandacht van de kinderen te brengen, heeft bol.com ook gekozen voor bioscoopreclame voor kinderfilms.

Het avontuur stopt niet nadat het cadeautje is afgeleverd. Na afloop krijgen kinderen, met toestemming van de ouders, hun persoonlijke verhaal als e-book, verrijkt met illustraties van de door hen gemaakte keuzes. Zo kunnen kinderen later altijd nog eens in de huid van hulppiet kruipen. Ook krijgt ieder kind een door Sinterklaas ondertekende oorkonde toegestuurd.

Dept

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe