Grolsch Duurzame Horeca

Omschrijving

Op dit innovatieve, online platform ondersteunt Grolsch haar horecaondemers met selfcare, data en relevante (markt-)inzichten. De accountmanagers van Grolsch worden hiermee ontlast, waardoor er meer ruimte ontstaat voor hun eigenlijke werk. Met dit platform biedt Grolsch horecabedrijven persoonlijke aandacht, de middelen om gerichter zaken te doen en te groeien.

Doel

Met een breed portfolio aan merken en bieren begeeft Koninklijke Grolsch zich in een vrij traditionele markt waarin horeca en retail de belangrijkste kanalen zijn. Langzaamaan groeit echter de rol van digital en e-commerce.
In de B2B-wereld nemen de verwachtingen merkbaar toe. Zoals horecaondernemers privé gewend zijn om met selfservice-oplossingen alles te regelen, kon Grolsch in haar B2B-omgeving nauwelijks meer om een digitaal platform heen waarop al haar interne disciplines samenkomen.

Het uitgangspunt voor het online platform was om een verlengstuk te creëren voor de relatie tussen Grolsch en haar B2B klanten, de horecaondernemers. Het portaal moest hierbij voordelen bieden voor zowel Grolsch als haar B2B klanten:

1. Meer business halen uit bestaande relaties
2. Het efficiënter en 24/7 behandelen van klantvragen.
3. Relevantere werkzaamheden van de accountmanager, zodat zij volop ruimte hebben om waarde toe te voegen aan de klantrelatie én nieuwe klantrelaties te acquireren.
4. Het dichterbij brengen en efficiënter inrichten van verschillende interne afdelingen
5. En het creëren van een single point of entry door op één centrale plek alle online tooling en services bij elkaar te brengen

Resultaat

Waar horeca-ondernemers voorheen hun acountmanager belden, begint tegenwoordig een geoptimaliseerde en gepersonaliseerde gebruikerservaring de standaard te worden. Door een selfservice portaal te ontwikkelen waarop alle backend systemen zijn aangesloten, is er nu één digitaal loket voor de verkoop van bier, de planning van de beschikbare tapkranen, de aanvraag van merchandise of evenementenmateriaal, het volgen van trainingen en alle andere functionaliteiten die passen bij het verminderen van de administratieve last.

Bundeling van interne services en daarmee toevoegen van gemak is slechts één deel van de meerwaarde. Belangrijker is dat met het platform extra klantwaarde wordt gecreëerd. Doordat alle interne systemen nu zijn gekoppeld kan Grolsch in het portaal functionaliteiten voor business-intelligence aanbieden. Data en analyses zorgen ervoor dat horecabedrijven proactief bedrijfsadvies kunnen krijgen. Waar eerder alleen de accountmanager beschikte over benchmarks, zijn horecaondernemers nu zelf in staat data-inzichten op te doen.
Blijft de verkoop van een product achter bij het gemiddelde? De analyses maken onder andere duidelijk hoe de bedrijven presteren en waar kansen liggen om te groeien.

Daarmee verandert de rol van de accountmanager. Die krijgt namelijk meer ruimte om zich te richten op dat waar diegene echt goed in is: kansen vinden voor zowel Grolsch als de horecaondernemer.

Omdat het platform is opgebouwd vanuit de user-journeys van de verschillende gebruikers, ondersteunt het portaal de accountmanager naadloos in zijn of haar dagelijkse werkzaamheden. Zo heeft de accountmanager alle informatie en tooling op één plek beschikbaar om een visit voor te bereiden, te voeren en af te sluiten.

Overige informatie

Tijdens de ontwikkeling hebben we er ook voor gekozen functionaliteiten in te bouwen waarmee accountmanagers gericht notificaties kunnen sturen aan hun klanten. Brengt Grolsch een product op de markt dat de accountmanager op persoonlijke wijze bij een type klant, klantsegment of in een bepaald gebied onder de aandacht wil brengen - bijvoorbeeld ter voorbereiding op een één-op-één gesprek - dan wordt er bijvoorbeeld besloten een e-mail of SMS te sturen aan dit totale segment. Accountmanagers zijn bij uitstek in staat om te bepalen waar in de relatie waarde is toe te voegen. Het platform faciliteert daarin.

Dat het platform haar gebruikers ondersteunt in haar dagelijkse werkzaamheden is al direct voelbaar in de organisatie bij Grolsch: een oudere accountmanager die niet veel op heeft met digitale middelen, voert inmiddels 99% van zijn bezoekverslagen in via het online portaal.

TRIMM

Enschede
TRIMM
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe