Global B2B(2B) voor Dutch Flower Group

Omschrijving

Dutch Flower Group is een unieke familie van 33 gespecialiseerde handelsbedrijven die als globale marktleider de gehele sierteelt keten bedienen. Verse snijbloemen, gemengde boeketten en planten van topkwaliteit komen dagelijks van kwekers over de wereld en vinden via lokale distributeurs en handelaren hun weg naar huiskamers en tuinen wereldwijd.

Doel

Dutch Flower Group wil zijn positie als marktleider versterken door te innoveren in het B2B en B2B2B verkoop proces. De 6 DFG bedrijven die leveren aan groot- en vakhandel wisten met afzonderlijke webshops al 30% van de omzet via digitale kanalen te genereren. Deze webshops zaten echter tegen hun technische limiet, mede vanwege de grote handelsvolumes in deze sector. Het doel is om met een gedeeld handelsplatform het percentage digitale sales te laten groeien en het marktaandeel van DFG te verhogen door het aanbieden van een persoonlijke klantervaring, verbeterde B2B2B functionaliteit en de acquisitie van nieuwe klanten.

Iedere week vinden wereldwijd 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten hun weg naar de consument. 75 miljoen bloemen per week zijn maar liefst 31.250 stelen per minuut.

De uitdaging was om een platform te implementeren dat om kan gaan met deze volumes van dagelijks vers aanbod in de back-end. Daarnaast is het vanwege de uitstekende klantrelaties en klantspecifieke aanpak van groot belang dat de 6 bedrijven zelf de regie houden over de presentatie en inrichting van de front-end. De bedrijven profiteren gezamenlijk van nieuwe innovaties en toekomstige ontwikkelingen.



Resultaat

Het resultaat is een digitaal handelsplatform voor DFG op basis van SAP Commerce Cloud. De 6 wholesale bedrijven beheren samen 20 webshops (inclusief sub-labels en white label shops voor de B2B2B klanten). De backend is volledig geïntegreerd met de ERP systemen van de 6 bedrijven. De ervaring aan de front-end is aanzienlijk verbeterd, met name het navigeren door een groot en divers aanbod van verse producten en partijen.

Dit stelt de klanten van DFG in staat om hun orders te plaatsen op basis van gepersonaliseerd aanbod, transport schema's en volume afspraken. Klanten kunnen zelf hun orders en facturen inzien. Klanten met B2B2B relaties kunnen in het platform zelf hun aanbod en prijsafspraken beheren. De business kan met verbeterde content management o.a. gepersonaliseerde acties opzetten en bij klanten uitlichten.

DFG zit in een digitale transitie en zet steeds meer klanten op het nieuwe platform. Klanten op het nieuwe platform bestellen vaker en plaatsen gemiddeld 10% meer. Het nieuwe platform stelt DFG in staat om klantdata te verzamelen, verbeteringen en ontwikkeling van nieuwe functionaliteit zijn dan ook data gedreven. Daarnaast zullen aanbod en aanbiedingen verder worden gepersonaliseerd en zal er slimmer worden ingekocht op basis van klantwensen.

Overige informatie

Onze aanpak om het platform naar 6 bedrijven uit te rollen is gebaseerd op het principe om snel waarde op te leveren en feedback te verzamelen. De eerste versie van het platform is opgeleverd voor 2 bedrijven met een selecte groep klanten. Terwijl het platform werd uitgerold naar bedrijf 3 en 4 werd het platform verder ontwikkeld op basis van de feedback van business en klanten.

Accenture Interactive

Amsterdam
Accenture Interactive
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe