Rijd de duurzame toekomst tegemoet met Dott

Omschrijving

Dott is een micro mobility startup: dockless vervoer met elektrische steps. Inmiddels zijn er miljoenen ritjes gemaakt in Europese steden als Brussel en Parijs. Dott onderscheidt zich met een focus op duurzaamheid en samenwerking met steden. En met een merk dat tot leven komt in de gehele UX.

Doel

Dott is er om je zo snel mogelijk van punt a, naar b, naar c te brengen. Dit strategische hoofddoel ontdekten we samen met Dott. Naast het gebruiksgemak ligt de focus op duurzaamheid en een harmonieuze samenwerking met de steden. Om deze bijzondere ambities te realiseren heb je een ijzersterk merk nodig. Wij creëerden hiervoor het strategisch fundament en voerde de visie door in een volledige UX – van app tot step.

Hiervoor was het belangrijk om de doelgroep en het gebruik van de app te onderzoeken en begrijpen. Want het leven in de grote stad is druk. Technologie moet je helpen, en vooral niet in de weg staan. Zeker als het om je vervoer door de stad gaat.

Gemak en snelheid moesten daarom centraal staan in het UX design. En ervoor zorgen dat Dott boven de concurrentie uitstijgt. Zo hebben andere micromobiliteit apps vaak bijvoorbeeld een omslachtige onboarding waardoor het lang duurt voor je eindelijk onderweg bent. Dus, tijd voor een gefocuste UX voor Dott, zonder ruis op de lijn.

Resultaat

In dit eerste jaar na livegang van Dott zijn er al miljoenen ritjes gemaakt door diverse Europese steden. Het succes is een uitkomst van een merk dat niet alleen visueel uitblinkt, maar waar de merkwaarden ook in de producten en service zijn verwerkt.

Zo hebben we bij het ontwerpen van de UX bewust de nadruk gelegd op snelheid en gemak. In de app zie je na een korte onboarding meteen een kaart met de beschikbare voertuigen. En om de barrière nog kleiner te maken zijn de eerste vijf minuten rijden ook nog eens gratis. Binnen no time zoef je door de stad. Zo laat Dott zien hoe makkelijk micromobiliteit echt kan zijn.

Maar Dott is er niet alleen voor de gebruiker. Hun samenwerking met overheden zorgt ervoor dat de kleurrijke stepjes de leefbaarheid van de stad niet negatief beïnvloeden. Deze verantwoordelijkheid voor de omgeving resoneert in het UX design. Door gebruik te maken van rode zones op de kaart, en vriendelijke maar no-nonsense microcopy weet de gebruiker precies waar hij wel, en niet mag rijden of parkeren.

En dat deze aanpak werkt, mag blijken. Dott heeft inmiddels 50 miljoen euro funding opgehaald. Ook behoren ze tot de top 3 aanbieders in Parijs, Lyon, Brussel en Turijn. Samen met Dott hebben we dus een merk gemaakt dat niet alleen goed is voor de klanten, maar ook voor de omgeving.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Resoluut, Mr Koreander, Milkshake

Overige informatie

Het ultieme doel van Dott? De #1 worden in Europa en Amerikaanse en Aziatische concurrenten verslaan. Ze onderscheiden zich van deze concurrenten met hun focus op duurzaamheid. Dott wil in de loop van dit jaar volledig CO2 neutraal worden. En hier hebben al flink stappen in gezet. Zo laden hun eigen medewerkers de batterijen op, gebruiken ze duurzame voertuigen die ze zelf repareren en laden ze de steps op met groene energie. Mede hierdoor slepen ze contracten met steden als Parijs binnen.

Inmiddels rijden er al bijna 10.000 steps van Dott door Europa. Maar Dott timmert hard aan de weg om te blijven groeien. Ze gaan namelijk niet alleen binnen én buiten Europa uitbreiden, maar ook in de landen waar ze al actief zijn. En ook de step zelf blijft zich ontwikkelen, die is inmiddels toe aan de derde iteratie. Dott wil namelijk zorgen dat deze altijd modern is en de klant de ultieme gebruikerservaring blijft geven.
En alsof dat nog niet genoeg was, binnenkort doet Dott er een schepje bovenop met de toevoeging van e-bikes aan hun arsenaal.

Soda studio

Amsterdam
Soda studio
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe