Dott: een merkidentiteit die je van A naar B naar C brengt

Omschrijving

Dott is een micro mobility startup. Met haar elektrische steps (en binnenkort ook fietsen) biedt ze een makkelijke en snelle manier om je te verplaatsen. Nu in 6 Europese landen, en binnenkort nog veel meer. Dott onderscheidt zich met karakter, kleur en kwaliteit. En vooral met een focus op duurzaamheid.

Doel

Dott is dockless stedelijk vervoer. Maar dan duurzaam, slim en modern. Wij werden vanaf het begin betrokken om een volledige merkidentiteit te creëren. Hierbij was het belangrijk dat het merk zich vanaf het begin neerzette als serieuze speler in een markt met veel concurrentie. Een merk dat zich overigens moest vrij worstelen van de bestaande negatieve associaties. Want Dott onderscheidt door hun focus op duurzaamheid in de breedste zin van het woord - ze gebruiken bijvoorbeeld vervangbare batterijen voor hun steps. Ook gaat Dott, anders dan hun concurrenten, de samenwerking aan met de steden waarin ze staan. Zo zorgen ze ervoor dat de leefbaarheid van de stad niet negatief beïnvloed wordt door de kleurrijke steps.

Zaak dus om een identiteit te creëren die net zo onderscheidend is als Dott zelf. Geen beperkt kleurenpalet maar levendig, en onderdeel van de omgeving.

Deze intenties moesten terugkomen in het merkverhaal en de waardes, maar, minstens net zo belangrijk, ook in alle touchpoints. De uitdaging was hier om de perfecte balans te vinden tussen serieus en speels. Dott is namelijk een serieuze speler in de micromobiliteit, die zelfs door sommige overheden wordt betrokken bij vervoersvraagstukken. Maar aan de andere kant staat Dott voor de berijder, voor vrijheid en gemak. Aan ons de taak om deze twee elementen beide evenwichtig terug te laten komen in de merkidentiteit en touchpoints. Van de fysieke step, tot de marketinguitingen en de app.

Resultaat

Dott brengt je van punt a, naar b, naar c. Dit was het thema waar de nieuwe visuele merkidentiteit van Dott op gebaseerd is. De inspiratie kwam mede door te kijken naar de plattegronden van verschillende steden. Hoe ziet een reis door zo’n stad eruit? Deze uit zich in verschillende vormen: lijnen, bochten, rotondes. Zo ontstond een volledig designsysteem waarmee het merk helemaal tot zijn recht komt. Over alle touchpoints. En niet alleen de digitale. De kenmerkende identiteit van Dott kom je tegen in advertenties, op abri’s, helmen, en events.

En natuurlijk op de step zelf, een van de belangrijkste touchpoints. Deze is er net zo energiek uit komen te zien als de stad waarin hij staat. Er is gekozen voor felle kleuren op de steps. Zo blijven deze gevarieerd, consistent, en levendig. Deze kleurrijkheid komt ook terug in de illustratiestijl van Dott.

Het ultieme doel van Dott? De #1 worden in Europa en Amerikaanse en Aziatische concurrenten verslaan. Ze onderscheiden zich van deze concurrenten met hun focus op duurzaamheid. Dott wil in de loop van dit jaar volledig CO2 neutraal worden. En hier hebben al flink stappen in gezet. Zo laden hun eigen medewerkers de batterijen op, gebruiken ze duurzame voertuigen die ze zelf repareren en laden de steps op met groene energie. Mede hierdoor slepen ze contracten met steden als Parijs binnen. En behoren ze tot de top 3 aanbieders in onder anderen Brussel en Parijs.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Soda studio, Mr Koreander, Milkshake

Overige informatie

Inmiddels zijn er met de bijna 10.000 steps miljoenen ritjes gemaakt in verschillende Europese steden zoals Brussel, Parijs, Lyon en Milaan. Ook heeft de Amsterdamse startup al 50 miljoen euro funding opgehaald.

Maar Dott timmert hard aan de weg om te blijven groeien. Ze gaan namelijk niet alleen binnen én buiten Europa uitbreiden, maar ook in de landen waar ze al actief zijn. En ook de step zelf blijft zich ontwikkelen, die is inmiddels toe aan de derde iteratie. Dott wil namelijk zorgen dat deze altijd modern is en de klant de ultieme gebruikerservaring blijft geven.
En alsof dat nog niet genoeg was, binnenkort doet Dott er een schepje bovenop met de toevoeging van e-bikes aan hun arsenaal. Weer een touchpoint erbij om dit merk verder te laten schitteren.

Ten slotte is ons werk voor Dott ook in designland goed in de smaak gevallen. Dott is bekroond met een Red Dot Design Award en een prestigieuze Lovie Award. Bij de Red Dot Design Award wonnen wij in de categorie 'Apps -Transport & Public sector' en bij The Lovies waren wij succesvol in de categorie 'Best User Interface'.

Resoluut

Amsterdam
Resoluut
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe