Fondo

Omschrijving

Fondo is de trainingsapp voor álle wielrenners die willen presteren. Zoals het rijden van een lange tocht of beklimmen van die berg op je bucketlist. Fondo stoomt je klaar met kennis uit de topsport. Je traint doelgericht op basis van je persoonlijke hartslagzones. Je talentcoach staat paraat via de chat.

Doel

Fondo is meer dan een hulpmiddel om wielrenners de kneepjes van het vak te leren. Het is de vertaling van de toekomstvisie van de KNWU. Nederland telt maar liefst 400.000 amateurwielrenners, maar die worden niet meer vanzelfsprekend lid van de KNWU. Er is daarom een nieuw model nodig voor renners die zich niet aan een club verbinden, maar die wel op niveau willen presteren.

Met Fondo bindt de KNWU juist deze renners aan zich. Dit brengt een nieuw financieel bestaansrecht - via de inkomsten uit de app en nieuwe partnerships - maar zorgt vooral dat de KNWU kan blijven doen waar ze goed in zijn; wielrenners het beste uit zichzelf én uit elkaar leren halen.

Fietsen gaat namelijk niet alleen over hard, harder, hardst. Door effectief trainen bereik je sneller een topprestatie. Waar professionals trainen met een vermogensmeter, hebben wij dit voor de gewone wielrenner vertaald naar training op basis van je hartslagzones. Een bewuste keuze om het fietsen toegankelijker en betaalbaar te houden. Zo maken we kennis uit de niche toegankelijk voor de fietser die niet voor olympisch goud gaat, maar er wel alles uit wil halen.

De wens was een app met flexibele trainingsprogramma's voor uiteenlopende fietsdoelen. Gebruikers kunnen zelf kiezen hoe vaak en wanneer ze trainen. Om het trainen makkelijk te houden praat de app met Garmin fietscomputers. Zo krijg je real-time trainingsinstructies tijdens je training. Een training voorbereiden doe je met helder vormgegeven informatie en video's. De KNWU-talentcoaches staan via chat iedere dag klaar voor al je vragen.

Resultaat

Grote dromen maar een eindig budget. 2500 gratis béta users in 2019 en 20.000 abonnementhouders in 2020 was het doel. Fondo's levensvatbaarheid moest binnen 18 maanden beklonken zijn.

Gas erop! Onze startup strategen hebben met Jules Holleboom (product owner KNWU) een product road map gesmeed. In deze strategie - geïnspireerd op de minimum viable product gedachte - is ons uitgangspunt dat iedere euro die de KNWU erin stopt, impact heeft op de gebruikerservaring.

Dit leidde tot twee rigoreuze keuzes;
1: Investeren in de voorkant, niet in de achterkant. Ondanks dat Fondo een content rijke app is met video's en illustraties, hebben we bewust géén CMS gebouwd. Achter de schermen stuurt de KWNU content middels .json files direct naar onze amazon bucket. Ja, dat is foutgevoelig. Maar deze ballsy move creëert ruimte om iedere euro direct aan design en front-end uit te geven. Ofwel, aan dingen die de wielrenner ervaart en hem beter helpen fietsen.
2: Hack the system; we bouwden zelf geen chat, maar gebruiken hiervoor WhatsApp Business. Het internet staat vol met UX-designers in-app chat prediken. Toch bewijst Fondo het tegendeel. Via een slimme WhatsApp-integratie stroomden in de eerste maanden 908 whatsappjes binnen. Dit 1-op-1 contact met je coach is niet alleen een slimme activatie, maar leidt direct tot actie. Als er iemand over je schouder meekijkt stap je namelijk zelfs met regen op de fiets.

Harde cijfers;
- 7.830 béta users (still counting en 't fietsseizoen moet nog starten)
- 27.031 afgevinkte trainingen
- 978 chatgesprekken met coaches
- Pré-sales: €5967 uit 181 toekomstige abonnementhouders.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Momkai was verantwoordelijk voor de merkstrategie en merkidentiteit

Overige informatie

De 400.000 prestatieve wielrenners in Nederland leveren mooie Strava posts en Instagram plaatjes op. Maar een duurzame community die elkaar écht in het zadel helpt ontbreekt. Met Fondo streeft de KNWU ernaar ongebonden renners te committeren aan gezamenlijke doelen (zoals bijvoorbeeld de Amstel Gold Race). We kunnen goed monitoren hoe serieus er getraind wordt en de KNWU coaches chatten 1-op-1 met de renners. Dit zorgt er niet alleen voor dat individuele renners 'beter' leren fietsen, maar zorgt ook voor een transformatie in de 'fiets community' waarbij doordacht trainen het wint van lukraak hard trappen. Hierdoor beleven wielrenners nog meer plezier in het voorbereiden op, en voltooien van hun uitdaging. En ook organisatoren van evenementen hebben er baat bij wanneer deelnemers beter voorbereid en geïnformeerd aan de start staan.

Fondo stoomt prestatieve recreanten klaar voor hun volgende uitdaging door ze bewuster te laten fietsen. Deelnemers worden extra gemotiveerd door pushberichten, die actief aansturen op het wekelijks kunnen afvinken en evalueren van je trainingen. Heb je er eentje gemist? Zit je met een blessure? Of heb je gewoon wat aanmoediging nodig? De trainer staat voor je klaar via de chat.

Het gebruik van de Fondo app leidt dus tot beter onderbouwd, gemotiveerd en vaker trainen. Trainingsprogramma's duren 6-12 weken en je kunt jaarlijks meerdere programma's opvolgend aan elkaar doen.

Ironisch genoeg moedigen we natuurlijk aan dat je tijdens het fietsen je smartphone en de Fondo app juist diep wegstopt en gewoon lekker door weer en wind wielrent met beide handjes aan het stuur.

todaytomorrow

Delft
todaytomorrow
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe