TAILIE – THE MOST ACCURATE SIZING SERVICE IN THE WORLD

Omschrijving

71% van Nederland retourneert kleding vanwege een verkeerde maat. Tailie helpt je om de juiste maat te bestellen. Via 2 foto’s en enkele meetpunten meet het algoritme van de app al je lichaamsafmetingen en bewaart deze in een persoonlijk maatpaspoort. Met één klik shop je daarna altijd de perfecte maat.

Doel

Tailie is op een missie om verspilling en retouren in de kledingindustrie drastisch terug te dringen. Door overproductie is de kledingindustrie de op een na grootste vervuiler. Hierbij komt ook dat maar liefst 40% tot 50% van alle kleding wordt geretourneerd, 70% hiervan komt vanwege een verkeerde maat en elke retour kost gemiddeld €12,50. De gerelateerde CO2-uitstoot is in Nederland alleen al dagelijks net zo vervuilend als 20 rondjes om de aarde heen rijden. Met 2 biljoen online shoppers wereldwijd moet hier iets aan gedaan worden. Tailie biedt als enige een oplossing waarbij exacte lichaamsafmetingen met exacte kledingafmetingen worden gematcht om zo de perfecte maat voor online shoppers te selecteren. Deze service brengt tal van voordelen voor de hele kledingindustrie:

- minder retourneren (scheelt tijd, gedoe en geld)
- meer klanttevredenheid (meer loyale klanten)
- minder twijfels bij shoppers (meer zelfvertrouwen, meer conversie)
- exacte data zorgt voor inzichten waarmee producenten kleding efficienter kunnen produceren (overproductie terugdringen)
- efficiënter bestelproces voor bedrijfskleding (grote merken, grote aantallen)
- het mogelijk maken van online bestellen van maatkleding

Tailie zorgt niet alleen voor meer gemak bij consumenten, maar ook meer efficiëntie en winst bij retailers en leveranciers terwijl het milieu er veel beter op wordt. Een unieke win-win-winsituatie waar iedereen beter van wordt.

Resultaat

Tailie is een startup die veelvoudig getest is en zich heeft gevalideerd met demo’s bij diverse grote kledingmerken en fashionexperts. Op dit moment staat bedrijf aan het begin van de ‘go-to-marketfase’. Er wordt veel interesse en tractie vertoond in markt. De organisatie is momenteel bezig met organisatorische uitbreiding en is bezig met een volgende fundingronde.

Volgens onze berekeningen heeft de techniek de potentie om:

- retouren met 8% (van 40% naar 32%) te reduceren
- netto resultaat op online verkopen te verdubbelen voor kleding retailers
- processen in substantiële maten efficiënter te maken
- voor bedrijven ter grote van bijv. Scotch & Soda tot 5.3 miljoen gram CO2-uitstoot per jaar te besparen. Dit staat gelijk aan 8 keer de omtrek van de aarde rijden


Tailie heeft 5 proposities die in de markt tractie opwekken:

1. Maat-adviesservice voor online retailer.
Laatste testfase loopt met een aantal merken zoals bijv. AGU-fietskleding en anderen (geplande livegang Q1 2020, we mogen helaas nog niet alle merken noemen).

2. Teamwear-oplossing voor bedrijfskleding van grote merken.
Livegang Q1 2020: veel tractie bij grote team-wear productiepartijen zoals bijv. Schijvens. Deze partijen werken voor grote nationale merken waarvan we de namen helaas niet mogen noemen.

3. Online maatkleding bestellen.
Hier loopt momenteel een test in een vergevorderd stadium met een grote internationale speler. Vanwege een NDA mogen we de naam helaas niet vermelden. Geplande livegang Q2 2020.

4. Service voor kledingbox-abonnementen.

5. Geanonimiseerde klantgroep data-oplossingen: waarmee merken hun kledingproductie kunnen optimaliseren.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Notive

Overige informatie

De techniek van Tailie is uniek. Waar anderen merken gebruikmaken van big data-oplossingen, matcht Tailie juist exacte lichaamsafmetingen met de exacte afmetingen van kledingproducten. Hierdoor geeft deze accurater advies en zorgt deze ook voor de juiste data-inzichten. Alleen exacte data gaat de kledingindustrie helpen om processen te optimaliseren, zodat verspilling kan worden voorkomen.


De techniek van Tailie heeft de potentie om de manier van hoe wij kleding produceren en online bestellen compleet te veranderen. De hoeveelheid kleding dat achteraf niet past, wordt geretourneerd en vernietigd, kan hiermee aanzienlijk worden teruggedrongen. Hier helpen we niet alleen de consument mee op het gebied van gemak, maar zorgen we ook voor meer winst bij retailers en merken terwijl we er ook mens en milieu mee helpen. Deze unieke techniek is disruptive in de hele keten en biedt een win-win-winsituatie waar iedereen gelukkiger van wordt.

Born05

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe