Kunststofplatenshop: met WordPress zaagmachines aansturen

Omschrijving

Dankzij innovatieve digitalisering is Kunststofplatenshop een sterk groeiende Europese organisatie die kunststof plaatmateriaal binnen 48 uur op maat levert aan zowel consumenten als bedrijven. Het bedrijf heeft meerdere webshops in zes landen en werkt hiervoor nauw samen met drie zagerijen en verschillende verzendpartijen.

Doel

Om van een online order naar een vlekkeloze en snelle levering binnen heel Europa te komen, zijn er tientallen logistieke processen nodig. Aan Level Level het verzoek om zoveel mogelijk van deze productie- en verzendprocessen te digitaliseren en te automatiseren om internationale groei te ondersteunen en kosten te drukken.

Concreet waren de doelen:
- De productie- en verzendprocessen optimaliseren;
- Het offertesysteem automatiseren om doorlooptijd te verkorten;
- De schadeafhandeling automatiseren.

Resultaat

Sinds de start van de samenwerking in 2017 tussen Kunststofplatenshop en Level Level zijn diverse processen geautomatiseerd.

- Met WordPress zaagmachines aansturen
De meest innovatieve automatisering is dat de custom back-office nu direct zaagmachines in de verschillende fabrieken kan aansturen. Het proces van de verwerking van orders tot aan de aansturing van de productie is hiermee volledig geautomatiseerd. Zo worden automatisch orders verdeeld over de zagerijen en bestellingen gesorteerd, waardoor de zaag productie met 50% is toegenomen en de winstmarge voor Kunststofplatenshop is gestegen met 3-6%.

- Automatisering van schadeafhandeling
Schademeldingen worden nu volledig automatisch afgehandeld. De klant kan schade/manco's rechtstreeks indienen in het systeem en kiezen voor een gewenste oplossing (compensatie, geld terug of een nieuw artikel). Op basis van de beschrijving van de schade en het moment van melding in het proces worden automatisch claims ingediend bij betrokken leveranciers en vervoerders.
Dit alles verhoogt de klanttevredenheid, minimaliseert de tijdsinvestering voor afhandeling en bespaart de klantenservice 0,5 FTE.

- Digitalisering van offerte aanvragen
Het handmatig rekenwerk wordt voorkomen omdat de weg van offerteaanvragen naar effectuering van de order is gedigitaliseerd. Met als resultaat een enorme vermindering van werkdruk voor de klantenservice en een boost voor de klanttevredenheid en de conversie.

Overige informatie

Naast de automatisering op het gebied van de operationele processen is er continue aandacht voor marketing gerelateerde automatisering. Bijvoorbeeld: na ontvangst van 'sample' aanvragen worden automatisch marketing e-mails met coupons verstuurd.

Voor de kernprocessen zijn in de back-end dashboards gerealiseerd die inzicht geven in o.a. aantallen, marges en omzet voor verschillende onderdelen. Hierdoor kan Kunststofplatenshop snel bijsturen en nieuwe strategie√ęn onderbouwen met relevante data.

De webshops zijn opgebouwd met WooCommerce en draaien op dezelfde meertalige codebase. De automatisering is volledig maatwerk binnen het CMS WordPress. Hierdoor kan voor een nieuwe markt een extra webshop met alle functionaliteiten eenvoudig gelanceerd worden.

Met een innovatieve maatwerk implementatie van WooCommerce en WordPress hebben we dus diverse operationele- en marketingprocessen geautomatiseerd en geoptimaliseerd. Hierdoor hebben we voor Kunststofplatenshop een stijging in de winst en een afname van de werkdruk bij de klantenservice kunnen realiseren.

Level Level

Rotterdam
Level Level
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe