Digitale strategie en een toekomstbestendig platform voor OV

Omschrijving

De OV-fiets is onderdeel van De Nederlandse Spoorwegen en faciliteert de last mile van de reiziger. Ruim een half miljoen mensen pakken elke dag een OV-fiets. Het is een enorm succes, maar het digitale platform achter de fiets was niet meer toereikend om met dit succes mee te groeien.

Doel

De NS heeft als doel: Samen maken wij Nederland bereikbaar. Voor Iedereen. Onderdeel van deze strategie is de deur-tot-deur propositie waarbij OV-fiets één van de mogelijkheden biedt voor de last mile. De OV-fiets is te vinden op OV-knooppunten en maakt het gemakkelijk om van station tot je eindbestemming te komen. De groei van OV-fiets is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen, maar de digitale systemen konden de groei niet meer aan. INFO is samen met NS Stations teruggegaan naar het fundament van hun digitale platform.

INFO heeft geholpen met de digitale productstrategie en -roadmap. Op basis hiervan heeft INFO verschillende digitale producten ontworpen en gebouwd die samen zorgen voor een schaalbare en toekomstbestendige oplossing. Onderdeel hiervan is de complete fietsmanagement applicatie FRAME, de verschillende apps die nodig zijn om de fietsen te beheren, maar ook het faciliteren van de innovatieve pilot met het nieuwe slimme slot voor OV-fiets. Hierdoor kan OV-fiets zonder problemen stevig doorgroeien en de OV-fiets gebruiker een positieve ervaring blijven bieden.

Resultaat

Om iedereen, iedere dag van een OV-fiets te voorzien moet de OV-fiets groeien. Maar de oppervlakte per locatie is beperkt waardoor het niet mogelijk is om onbeperkt fietsen bij te plaatsen. De oplossing zat in het verbeteren van het gehele OV-fietsverhuurproces.

De OV-fietsverhuurketen is door INFO inzichtelijk gemaakt, om zo te bepalen op welke plekken verbeterpunten zaten. Door uitgebreid gebruiksonderzoek en een servicedesign traject kwamen we erachter dat er geen mogelijkheid was om inzicht te krijgen hoeveel fietsen op een locatie aanwezig waren. Daarbij werden er nieuwe handscanners geïntroduceerd die voorzien moesten worden van een nieuwe app. Tot slot was een groot probleem dat per jaar meer dan 2000 fietssleutels door gebruikers werden meegenomen waardoor fietsen tijdelijk niet beschikbaar waren. INFO heeft in een partnership met NS de digitale producten gebouwd die nodig waren voor het oplossen van deze problemen.

Om de verhuur van fietsen in kaart te brengen werd de fietsmanagement applicatie FRAME ontwikkeld. Dit systeem geeft het inzicht dat nodig is en is zo gemaakt dat het mee kan schalen met de groei van OV-fiets.

Er werd gekozen voor de introductie van nieuwe handscanners voor het in- en uitscannen van OV-fietsen en privéfietsen. INFO heeft de React Native app SCANIT ontwikkeld die ervoor zorgt dat fietsen supersnel in- en uitgescand worden.

Tot slot werd het slimme slot ontwikkeld waardoor je de fiets met een OV-chipkaart kunt openen, in plaats van met een sleutel. INFO heeft de React Native app LOCKIT ontwikkeld voor het ondersteunen van het slimme slot.

Overige informatie

INFO is business innovation partner van OV-fiets en denkt continu mee over hoe NS de beste service aan de reiziger kan bieden. Op dit moment zijn we, naast de doorontwikkeling van FRAME, bezig met de doorontwikkeling van SCANIT waarin ook een fietsreparatie applicatie wordt toegevoegd en ontwikkelen we de OV-fiets Service app voor eindgebruikers. Het digitale landschap van OV-fiets is nu modern, schaalbaar en klaar voor de toekomst. En bovenal zorgen we er samen met NS voor dat de groei in vraag naar OV-fietsen zo goed mogelijk gefaciliteerd wordt.

+ Voeg case toe