Online bank, menselijke service

Omschrijving

Mensen weten niet goed wat Knab bijzonder maakt. Zonde, want Knab is eigenlijk de ideale bank: slimme online bankproducten én de fijnste persoonlijke service. Met een nieuwe themacampagne maken we deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid op een visueel onderscheidende manier duidelijk. En bieden we een platform voor alle andere communicatie van Knab.

Doel

Knab heeft een relatief hoge naamsbekendheid, maar mensen weten niet zo goed wat de bank anders maakt dan andere banken. De reclamebekendheid is laag (ad recall). Mensen hebben geen duidelijk idee wat ‘de campagne van Knab’ is. Zonde, want Knab is eigenlijk de ideale bank: slimme bankproducten én de fijnste persoonlijke service. En nog voordelig ook.

Hoog tijd om met een frisse, energieke campagne duidelijk te maken wat jij als klant aan Knab hebt. We willen meer impact met minder mediabudget, dus moeten we opvallen en herkenbaar zijn (merkherinnering). We willen niet ‘zomaar’ een reclame maken, maar creatief aansluiten op de mediaconsumptie van onze doelgroep. Op zoek naar een stijl die aansluit bij hedendaagse popcultuur en gelijktijdig past bij een bijzonder merk als Knab (brand execution). En op zoek naar een stijl die zich eenvoudig laat toepassen in uitingen voor verschillende online en offline marketing kanalen.

Met deze campagne willen we de doelgroep ‘ondernemende Nederlands’ raken, inspireren én aanzetten tot actie. Deze doelgroep heeft behoefte aan slimme inzichten en praktische tools die ze helpen om dagelijkse beslissingen eenvoudig te maken. Ondersteund door menselijke en bovenal fijne service. Het zijn ook die associaties die willen we toevoegen aan het merk Knab: de online bank met menselijke service.

Resultaat

De campagne neemt een kijkje in het hoofd van Knab. We maken op onderscheidende visuele wijze duidelijk dat het niet één kwaliteit is die Knab bijzonder maakt, maar juist de combinatie. Knab heeft zowel een bèta- als gammapersoonlijkheid: cijfermatig én empathisch, hoofd én hart, verstand én gevoel. Zoals twee hersenhelften samenwerken en elkaar aanvullen, zo zoeken we in onze communicatie de synergie van een rationeel en empathisch verkoopargument. Bijvoorbeeld: “1.000 gratis transacties (rationeel) én de fijnste persoonlijke service (empathisch)”.

Door state-of-the-art CGI te combineren met opvallende choreografie en een kleurrijke omgeving in merkkleuren, creëren we een unieke en opvallende wereld rond het merk Knab. Uit onafhankelijke pre-testen, uitgevoerd door memo2, blijkt dat zowel de TV als radio commercial bovengemiddeld scoren op brand execution, met hoge (geholpen) merkherinnering als resultaat. De TV en radio commercials resoneren het sterkst bij de zzp-doelgroep, een kerndoelgroep voor Knab. Deze groep waardeert het campagnemateriaal een positief, in het bijzonder de speciaal op zzp’ers gerichte radiocommercial en tag-on.

Veel aandacht is besteed aan toepassing van het campagneplatform in andere (online) assets. De uitgebreide beeldstijl is een combinatie van fotografie en CGI, en maakt duizenden combinaties van beelden mogelijk die gebruikt kunnen worden in diverse marketing kanalen.

De impact van de campagne sinds de start in oktober 2019 is substantieel. Op Facebook is de advertentie herinnering verdubbeld (+98%) en de merkassociatie met 18% toegenomen. De resultaten van een brand lift study uitgevoerd op Google laten 12% uplift in brand awareness en 27% uplift in ad recall zien.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Conceptontwikkeling: HERC the agency
Fotografie: Yamandú Roos
Film-/productiemaatschappij: Cake Film & Photography
Muziek: Ruben Samama / Paul Laffree
RTV-producer: Kim Wolffensperger / Nelleke Rekers
Editor: Daniel Falkenhagen
Illustraties: Willem Stapel

Overige informatie

Knab is een online bank. Opgericht in 2012 vanuit de overtuiging dat het anders moet én kan in de financiële wereld. Dat het niet langer mag draaien om producten en regels, maar om jou. Vandaar ook de naam. Bank met de ‘K’ van klant voorop: Knab.

Voor de realisatie van deze campagne werkte Knab samen met HERC the agency, gespecialiseerd in het creëren van brand heat met advertenties die voelen als entertainment, in plaats van geforceerde boodschappen. Niels Heimens, co-founder bij HERC: “In een tijd van versnippering is het extra belangrijk om één gezicht te hebben, één herkenbare stijl, één verhaal. Zodat alle losse uitingen bij elkaar optellen”.

Knab kiest voor een gelaagde mediastrategie: tv wordt ingezet voor awareness, radio en online om met specifieke USP’s te overtuigen. Altijd met de terugkerende combinatie van een rationeel én een gevoelsmatig verkoopargument. Age Huitema, merk marketeer bij Knab: “het communicatieplatform verplicht ons om in alle lagen van de campagne te overtuigen met argumenten die appelleren aan zowel rationele als emotionele beslissers”.

De campagne ging in oktober 2019 live, maar is door toenemende drukte bij onze Servicedesk kortstondig onderbroken omdat we de kernbelofte (fijne, menselijke service) niet meer konden garanderen. Sinds december draait de campagne weer online en sinds januari is ook de TV commercial weer te zien. Het communicatieconcept wordt op dit moment succesvol toegepast in alle owned en paid marketing kanalen.

HERC the agency

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe