iFly KLM 2020 – 20 souvenirs to bring home in 2020

Omschrijving

Sinds 2017 ontwikkelen we als onderdeel van onze iFly KLM Magazine-programmering een speciale eindejaarsuitgave. Met de start van een nieuw decennium was het tijd om de special te vernieuwen. De belangrijkste verandering? We hebben de experience gebouwd rondom een bekend en tastbaar reiselement: de souvenir.

Doel

iFly KLM Magazine geeft lezers redenen om op reis te gaan. De jaarlijkse special biedt een rijke experience die aanzet tot consumptie van de content én onderstreept de leidende positie van iFly KLM Magazine als vernieuwende reisinspirator.

Kwantitatieve doelstellingen zijn gebaseerd op de gemiddelde benchmarks van vorige edities. Ieder jaar willen we onszelf verbeteren door beter te scoren op deze key criteria:

- Meer dan 250.000 bezoekers op het platform te laten landen,
- En deze langer dan 4:00 minuten op het platform actief te laten zijn,
- In het verleden deden ruim 80.000 personen mee aan de give-aways. Het doel stond voor dit jaar op 85.000 mensen.

Met iFly KLM 2020 richten we ons op de brede doelgroep van KLM-klanten en potentiële KLM-klanten. Binnen Nederland was het voornaamste doel om te laten zien dat KLM pioniert met nieuwe technieken.

Buiten Nederland richtte iFly KLM 2020 zich eveneens op bestaande en potentiële klanten. Bij deze doelgroepen was de doelstelling om ze te inspireren op reis te gaan in 2020 en om KLM als innovatief merk te profileren.

De specials worden niet alleen ingezet op klanten uit KLM’s database, ze brengen ook nieuw doelpubliek in contact met KLM. We willen structureel ons publiek vergroten en zo goed mogelijk bedienen met verhalen en verhaalvormen die hen inspireren, die ze op gedachtes brengen en die er ook voor zorgen dat ze nog eens terugkomen.

Resultaat

Iedereen is wel eens op zoek geweest naar een souvenir, of heeft iets mee naar huis genomen. Een tastbare herinnering. Voor jezelf of als cadeautje voor anderen. Souvenirs zijn onlosmakelijk verbonden aan reizen, aan onvergetelijke herinneringen, aan bijzondere plaatsen die je hebt aangedaan; ze vertellen een uniek verhaal, over die ene plek op aarde.

Ook dit jaar wilden we vooruitkijken, daarom kozen we 20 souvenirs die symbool staan voor de 20 plaatsen die wij het ernaartoe reizen in 2020 waard vinden. Geen koelkastmagneetjes, maar echte culturele items die er schitterend uitzien en die nieuwsgierig maken.

We hebben de souvenirs tot leven laten komen als 3D-objecten en een speelse digitale experience ontwikkeld waarin gebruikers de souvenirs kunnen ontdekken. De objecten worden onthuld, je kunt ze van alle kanten bekijken en achter elke souvenir zit het verhaal van de souvenir én de bestemming erachter. Leerzaam, leuk én inspirerend.

iFly 2020 heeft alle doelstellingen ruimschoots overtroffen:
- In totaal bezochten ruim 300.000 unieke bezoekers de site - 20% boven doelstelling
- Verbleven ze gemiddeld 6:19 minuten op het platform - ruim 2 minuten (!) langer op het platform - 58% boven doelstelling
- Schreven ruim 90.000 personen zich in voor de actie - 6% boven doelstelling
- Deelden ruim 15.000 users hun top-3 via eigen sociale media
- Bezochten bezoekers gemiddeld 9 pagina’s
- Werden in totaal 1,4 miljoen souvenirs onthuld, ongeveer 4 per bezoeker
- Pageviews 3,4 miljoen
- Kwamen de meeste bezoekers uit: Nederland, de VS en het Verenigd Koninkrijk

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Colorbleed (3D animation), Massive Music (Sound Design)

Overige informatie

Een van de belangrijkste middelen voor de verspreiding van het concept was de actieve e-mail database van iFly KLM Magazine. Via een gesegmenteerde aanpak per land werden mailings naar 6 miljoen personen verstuurd.

Ondersteunend aan de campagne werden de non-openers van de mail, geretarget met social uitingen via Facebook en Instagram. Uiteindelijk werd 28% van de totale non-openers base alsnog verleid het platform te bezoeken. Hierbij viel op dat de Instagram Story-uitingen, voor de beste conversie tot een bezoek zorgden.

Het concept in de social uitingen waren speciaal gerenderde 3D-video’s van de objecten binnen het platform.

Binnen het platform gebruikten we een actieve call-to-action (deel jouw persoonlijke top-3) op social media, waar een grote schare gebruikers gehoor aan gaf. In totaal kwam 15% van het verkeer uit refferals van deze share functionaliteit.

Born05

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe