qlinker: de digitale woningcorporatie in je broekzak

Omschrijving

Onder de naam ‘qlinker’ heeft woningcorporatie Mitros met ondersteuning van One Shoe een digitale woningcorporatie opgezet. qlinker maakt huren zo gemakkelijk mogelijk: het verhuurt woningen digitaal en (toekomstige) huurders kunnen alles regelen met hun smartphone. Een woningcorporatie die past bij deze tijd, zorgt voor een hoge klanttevredenheid en lage bedrijfslasten.

Doel

De woningcorporatie sector in Nederland staat onder druk. Met steeds minder middelen moeten woningcorporaties hun maatschappelijke opdracht - kwalitatief wonen voor de laagste inkomens - zo goed mogelijk vervullen. Tegelijkertijd zijn de processen rondom de (ver)huur van woningen uitgebreid en arbeidsintensief - voor huurder én verhuurder. Denk aan het aanbieden van de vrijgekomen huurwoningen, het zoeken, vinden en inschrijven op een woning, toewijzen van een woning na het controleren van alle verplichte documenten, sleuteloverdracht, onderhoud van de woning, betaling, administratie en verhuizing…

Mitros vindt dat huren anders kan. Met 30.000 woningen is het een van de grotere woningcorporaties van Nederland. Onder de corporate startup naam ‘qlinker’ wilde Mitros een nieuwe woningcorporatie oprichten. Volledig rondom de wensen van de huurder, zonder rekening te hoeven houden met bestaande systemen en processen. De droom? Een aanzienlijke verbetering van klanttevredenheid én efficiency in de business van de woningcorporatie. Een woningcorporatie die efficiënter omgaat met maatschappelijk geld!

Aan One Shoe de vraag om als strategisch digitaal partner de website en qlinker app te ontwikkelen. Alle processen en handelingen rondom (ver)huur moeten hierin zoveel mogelijk gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden, zodat huurders met één druk op de knop al hun huurzaken regelen, waar en wanneer ze willen. De woningcorporatie in je broekzak. Daardoor komt er voor Mitros en qlinker ruimte en tijd om contact te hebben met huurders wanneer dat écht nodig is, en houdt Mitros geld over om het in te zetten voor het bouwen en onderhouden van meer sociale huurwoningen.

Resultaat

We hebben samen met qlinker alle processen rondom (ver)huur vertaald naar een app voor huurders. Van digitale strategie tot en met UX, design en front-end ontwikkeling van de website, app en API. We hebben hierbij o.a. API-koppelingen gelegd met WoningNet, vastgoedinformatie-systemen en het digitaal huurpaspoort. Het resultaat is een frisse, laagdrempelige en gebruiksvriendelijke app die door middel van een chatbot het huren persoonlijker, makkelijker, en beter maakt.

(Toekomstige) huurders die staan ingeschreven bij WoningNet kunnen gemakkelijk inloggen via de app, door het woningaanbod bladeren, direct op vrijgekomen woningen reageren en het huurcontract digitaal tekenen: daarvoor hoef je niet meer bij Mitros langs. Het papierwerk en de eerste betaling doe je ook gewoon via de app. Bovendien kun je er als bewoner, in de nabije toekomst, ook al je huurzaken regelen - tot aan reparatieverzoeken aan toe!

Conversational app

We automatiseren alles wat kan, maar laten meer dan dan genoeg ruimte over voor menselijk contact. De chatbot van qlinker, genaamd q, staat 24/7 voor huurders klaar. q vertelt hoeveel woningen er voor je beschikbaar zijn en laat het weten zodra er nieuws is. Heb je toch nog een onbeantwoorde vraag? Dan word je automatisch doorgeschakeld naar de Live Chat, met echte medewerkers. Zo automatiseren we alles voor goede usability én vergeten we het menselijk contact niet.

Resultaten:
· 134 aangeboden woningen sinds april
· 72 huurders sinds april
· 100% communicatie verloopt via de app, alleen in dringende gevallen wordt naar klant gebeld.
· Klanten beoordelen het huidige proces 90% Super en 77% Goed

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

WoningNet (samenwerking, validatie WoningNet-inschrijving), Luxs (vastgoedinformatie-systeem), Woco Innovations (sortering/selectie kandidaten), iWize (valideren inkomensgegevens), ISRES Datarotonde (verbinden datastromen), DearDanandfriends (positionering, naam, huisstijl, communicatie), Conversationals (chatbot, live-agents), Bosis Solutions (procesmanagement, architectuur), Blue Mountain (ontsluiten data, dashboards) en Qii (huurpaspoort, digitaal ondertekenen huurcontract)

Overige informatie

Techniek

De grootste drijfveer voor qlinker is klanttevredenheid en efficiency, om zo geld en tijd over te houden voor de huurders. Daarom ontwikkelden we de qlinker app met ReactNative. Met ReactNative ontwikkelen we vanuit één codebase in een keer een app voor zowel iOS en Android, in plaats van twee losse apps. Wel zo efficiënt! De website hebben we ontwikkeld met Laravel en het dashboard voor medewerkers van qlinker met React.

qlinker als nieuwe norm voor de nieuwe woningcorporaties

One Shoe, Mitros, qlinker en haar partners blijven qlinker innoveren om het verhuur- en huurproces te verbeteren en de woningcorporatie van de toekomst te worden. We gaan meerdere features toevoegen zoals reparatieverzoeken, contact leggen met je buren en een beheerders bord. De ambitie blijft om de samenwerking te zoeken met andere woningcorporaties of marktpartijen die uiteindelijk deze innovatieve werkwijze over- of afnemen om de positie van de huurder te verbeteren. Een digitaal platform waar huurders en vastgoed aan elkaar verbonden worden en dat dienstbaar is aan de huurder: dát is huren van de toekomst!

One Shoe

Utrecht
One Shoe
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe